Brev
Ingen mens i 6 måneder..? HJÆLP
Jeg er en bekymret pige på fjorten, som ikke kan forstå hvor min menstruation bliver af.
Jeg fik menstruation for første gang da jeg var 11 år, og den har lige siden været ultra regelmæssig.
Da jeg så fyldte 14 i januar 2013 var min mens forsvundet helt indtil sommerferien, hvor der kom i 2 dage. Juli måned.
Jeg har lige siden der. ikke haft min mens.
Jeg er ung og rask. Indtager ikke piller. Spiser som jeg skal. Løber 3 gange om ugen 4 km. Lever ikke under stress eller noget… så kan simpelthen ikke forstår hvad der sker.
Jeg har ingen smerter nogen steder, men udflåd hver dag. Men dog, hver måned gør mine bryster en anelse ondt i spidserne. Har kun haft mes to gange på et år???????
Tror jeg tager ti lgen hvis der går over 7 måneder….
(Jeg er jomfru) Så ingen gravititet i fokus!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg forstår godt, at du er bekymret, når din menstruation er udeblevet i så lang tid; - og jeg synes derfor også, at det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen.
Når man bliver bekymret for et eller andet eller har et problem, er det nemlig altid vigtigt, at man får snakket med en eller flere andre om det, således at man ikke går alene med det. Ofte kan den anden også enten bekræfte en i, at der er grund til bekymring eller nogle gange berolige en med, at der ikke er grund til bekymring.
Du skriver, at du er ung og rask, ikke tager medicin, og at du dyrker motion flere gange ugentligt, samt at der ikke kan være tale om graviditet; - det lyder jo alt sammen rigtig godt …. og beroliger i hvert fald mig. Men jeg er jo ikke læge, og jeg synes, du skal tage din bekymring alvorligt og få en tid hos lægen hurtigst muligt. Jeg tænker ikke, at du behøver at vente, til der er gået 7 måneder; - der er ingen grund til, at du skal gå med din bekymring så længe.
Jeg tror, at det vil være bedst for dig, hvis du får en tid hos din læge hurtigst muligt. Lægen vil – ud fra dine oplysninger – være den bedste til at vurdere, om du skal undersøges nærmere for at finde en forklaring og en eventuel behandling. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt, men som sagt – det vil lægen være den bedste til at vurdere.
Jeg håber, at du måske kan snakke med din mor om det, og at hun så gerne vil tage med dig til lægen. Jeg synes nemlig, at det altid er rart at have en med, når man er bekymret. Det er ikke sikkert, at du har det sådan, og du kan sagtens selv kontakte lægen.
Jeg håber, mit svar er en hjælp for dig, men hvis ikke er du meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – det er gratis og anonymt. Du kan også sende en sms til nummeret eller logge dig på Chatten – begge steder sidder der rådgivere klar til at hjælpe de børn og unge, der henvender sig.
Pas godt på dig selv ……. Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.