Ingen kvindelig lære i min klasse.

Hej BB.

Jeg er en pige på 13 år som har fået min første menstruation for et stykke tid siden.

Det er sådan at i vores klasse har vi ingen kvindelige lærere, hvilke er et problem i forhold til menstruation.

Det er ikke så fedt hvis man nu en dag har glemt at tage et par bind med, og man ikke tør spørge sine veninder om et bind, og derfor ikke har nogle kvindelige lærere at spørge.

( Har ikke lyst til at mine veninder finder ud af at jeg har fået min menstruation, for der er ingen andre der har fået det endnu)

Og idræt. Der har vi heller ikke nogle kvindelige lærere. Hvilke er lidt irriterende hvis man ikke kan være med til idræt på grund af smerter. Fordi jeg er bange for at vores idræts lærere ikke kan forstå en ( fordi de er mænd), og derfor ikke giver lov til ikke at være med.

Eller hvis man gerne vil gå i bad 5 min før de andre så de ikke opdager at man har menstruation. Jeg syntes det er lidt pinligt og akavet at sige det til sin lære, når det jo er en mand!

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre!

Og burte jeg være pinlig over at spørge min mandlige lære om det?

Håber i vil hjælpe!

Hilsen den pinlige pige.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg kan godt forstå, at du synes at det er lidt svært, at snakke med dine mandlige lærere om menstruation. Men mænd ved også noget om det med menstruation, og hvordan piger og kvinder kan have det. Mon det hjælper dig lidt, at de mandlige lærere nok også ved noget om menstruation?.

Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle at du har fået din menstruation til dine veninder, og det er sådan set også helt almindeligt. Det kan føles meget privat, og det kan være svært at skulle tale med andre om. Men husk, at det er noget som alle dine veninder på et tidspunkt selv kommer til at opleve, nu eller inden så længe. Mon ikke de også går rundt og har tanker omkring hvordan de skal gribe tingene an, når de får deres menstruation. Måske er der endda nogle af dem, som også har fået deres menstruation, men de har det måske som dig – og holder detogså for sig selv?

Når det kommer i skoletiden, er jeg sikker på, at du kan få et trussebind oppe på kontoret. Det kan også være, du kan få lov at tage hjem, hvis det føles rarest. Du kan også sørge for at altid at have to bind i din taske, måske diskret gemt i en lille taske eller pose.

Så er der det med idræt... når der ikke er nogen i din klasse, der har fået det endnu, kan jeg godt forstå, du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg tror, det kunne være godt, hvis du kunne snakke med din mor om det, for hun ved jo, hvad aftalen med skolen er omkring sedler eller beskeder om fravær - og ellers kan hun jo hjælpe med at finde ud af det. Evt. kan hun skrive en seddel til din lærer, så du kan få lov til at gå i bad lidt før de andre. På den måde, behøver du ikke selv at skulle sige det til din lærer. Måske din mor også kan opfordre til, at sundhedsplejersken kommer i jeres klasse og snakker om menstraution.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du ikke skal bekymre dig om, hvad du skal gøre næste gang du får menstruation.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.