Ingen bryster

Hej børnetelefonen.

Jeg er en pige på 13 (snart 14) som ingen bryster har.

Jeg går i 7. klasse (snart 8.) er 147 cm og vejer 36 kg. Er det normalt?

Det irriterer mig rigtig meget, da alle de andre fra klassen har nogle ret store bryster. Selv dem fra 6. klasse har. og det er rigtig pinligt. Når vi skifter til idræt prøver jeg på at skjule det, men samtidig siger jeg til mig selv at jeg er god som jeg er, men det er ikke ret overbevisende…

Jeg bliver ret genert når folk ser mig. Jeg er helt flad som et bræt, kan jeg gøre noget så mine bryster begynder at vokse?

Udover det, er mine venner begyndt at tale om mens og bryster, det er jo ikke samtaler jeg kan være med i og derfor føler jeg mig lidt ensom. Så i går mærkede jeg noget hårdt i mit ene bryst, ligesom en klump. Er jeg syg? Er der noget galt med mig?

Jeg er også den eneste der ikke har fået mens. Jeg har snakket med min mor om mens, og hun fik det sent. Får jeg det så også sent?

Jeg ville blive glad hvis i kunne svare på mine spørgsmål.

Hilsen den flade 🙁

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige Tak for dit brev, som jeg tror rigtig mange teenagere kan forholde sig til. Netop i disse år gør man sig rigtig mange bekymringer, om nu man ser ud som de andre, om man er normal, eller om der er noget galt med ens udvikling.

Den udvikling, der sker som teenager, foregår i meget forskelligt tempo. Nogen udvikler sig tidligt, andre meget sent. Nogen udvikler sig meget hurtigt, andre meget langsomt. Jeg tænker, at din højde og din vægt passer rigtig godt sammen. Samtidig tænker jeg også, at du slet ikke er færdig med at vokse, og at du bare er lidt sent i puberteten. Det er jo helt normalt, men jeg ved godt, at det aldrig er rart, hverken at være den første, der får menstruation og bryster, eller den sidste. Alle vil nok helst være som alle andre.

Hvor er det dejligt, at du forsøger at overbevise dig selv om, at du er god nok, som du er! For ved du hvad? Du ER god nok, som du er! Jeg er ret sikker på, at du i løbet af det næste års tid vil opleve, at du vokser i højden, at du tager på i vægt, og at du begynder at få former. Og du vil sikkert også opleve din første menstruation.

Piger, der er sent udviklet, vil oftest også få deres menstruation senere end deres jævnaldrende. Som du også selv er inde på, kan de her ting godt være arvelige, så det er en rigtig god ide at snakke med din mor om det og høre, hvordan det var for hende. Jeg synes sagtens, du kan deltage i samtalerne med dine venner, selv om du ikke har så stor erfaring. Hvis du har mod på det, kan du stille dem spørgsmål og på den måde blive mere forberedt på, hvad der vil ske med din krop. Jeg tror nemlig allerede, der er ved at ske noget. Det første tegn på, at brysterne begynder at vokse, er faktisk præcis som du beskriver, en hård knude, som godt kan være lidt øm. Der er bestemt ikke noget galt med dig, og du er heller ikke syg. Din krop er derimod i gang med en naturlig udvikling.

Rigtig god sommer fra BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.