Brev
Ingen bryster til konfirmationen
Hejsa.
Jeg har et stort problem som jeg håber at i kan hjælpe mig med. Mine bryster er minimalistisk små og de kan ikke engang udfylde en A skål endnu og jeg er bekymret da jeg snart skal konfirmeres. Jeg har de mindste eller næstmindste bryster på hele min årgang (de to eller tre klasser jeg kender) og også på min gamle skole. 🙁
Jeg er rigtigt ked af det da alle omkring mig bare har store bryster og til idræt føler jeg at det er pinligt at gå i bad bag efter da alle så kan se hvor langt bagud jeg er med hensyn til bryster. Jeg var kun begyndt at få “dutterne” da jeg fyldte 13 For ca. Et halvt år siden og mit mål var allerede der at jeg ville kunne passe en A eller større til min konfirmation men nu da den nærmer sig kan jeg godt se at det er umuligt.
Jeg er rigtigt ked af det da min kjole helst skal se pæn ud og det gør den bare ikke nært så meget når man er helt flad. Jeg vil også gerne have noget jeg kan tage på indenunder den men det er svært at finde noget når man ikke passer en bh. (Jeg går bare med en undertrøje lige nu.) hvad gør jeg så? Jeg er nærmest helt deprimeret når jeg ser nogen fra 4 -5 klasse komme gående med større bryster end mig.
Jeg har ellers lidt hår forneden og også under armene men brysterne vil bare ikke følge med og jeg har ellers læst at det er brysterne der kommer først. Min mor gik i pubertet omkring 6. Klasse og bruger noget i retning af en E – F skål og på min fars side har kvinderne også store bryster så hvorfor har jeg ikke det? Jeg har ikke nogen storesøster jeg kan sammenligne med heller.
Jeg er træt af at vente og føler bare at det går ekstremt langsomt. Når jeg ser nogle af pigerne fra min klasse der har store bryster og så står ovre i hjørnerne og gemmer dem væk er jeg bare ved at koge over af raseri! De har jo ikke noget at gemme væk! Jeg hader også når nogle af mine veninder taler grimt om nogen der ikke kan passe en a bh men alligevel går med den og bliver også ret ked af det for det kunne jo ligeså godt være mig der stod der. Jeg kan ikke tale med sundhedsplejersken om det og der er ikke nogen af mine veninder der forstår mig.
Er der ikke det mindste man kan gøre for at gøre prossesen hurtigere???
Ps. Er på normal højde og vejer ca. 46 kg. I omkreds måler jeg ca. 70 og hen over brysterne 75 – 76 cm.
Også undskyld for manglende kommaer.
Hilsen Minibrystpigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til brevkassen! Det lyder som om du har nogle tanker, som går dig rigtigt meget på. De tanker, du har er tanker som flere på din alder har og det er derfor super godt du har skrevet her ind. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig.
Du skriver i dit brev, at du føler det er pinligt til idræt fordi alle kan se, hvor langt bagud du er. Senere i dit brev skriver du, at andre piger med store bryster gemmer sig, hvilket undrer dig, fordi de ikke har noget at skjule. Har du mon overvejet, at de er pinlige over, at de har store bryster? Som jeg begyndte med at skrive til dig så er det du skriver ind om noget mange unge piger tænker meget over i din alder. I brevkassen og på børnetelefonen er der flere, der skriver ind og er flove over, deres kropsudvikling, det handler både om at have store bryster og om at have små bryster. Jeg tænker, derfor på om det er en mulighed for dig, at når raseriet kommer op i dig så tænk på, at de er lige så pinlige over deres kropsudvikling og måske kigger de på dig og ville ønske, at de gennemgik deres kropsudvikling i samme tempo som dig? Giver det mening?
Du skriver i dit brev, at der er nogle af dine veninder, som taler grimt om dem, som ikke kan passe en A bh, men bruger dem alligevel. Det er på ingen måder i orden, at de gør det! Når jeg læser det, lyder det som om, at der er nogle ting i jeres pigegruppe på årgangen, som ikke er som det skal være. Jeg ved du skriver, at sundhedsplejersken ikke kan hjælpe dig, men jeg tænker på om du kunne have mod på at foreslå jeres lærer, at få fat i skolens sundhedsplejeske? De kan komme ned i klassen og fortælle om pubertet og kroppens udvikling. På den måde handler det ikke direkte om dig og I kan sammen i klassen få noget ud af det. Hvis du ikke har lyst til at forslå det til din lærer er en anden mulighed, at tage direkte fat i sundhedsplejersken. På nogle skoler har sundhedsplejersken en postkasse uden foran deres kontor – jeg tænker, du kan skrive et brev til dem og lægge i. På den måde behøver du heller ikke skrive, at det er fra dig, men bare hvilken klasse/årgang du går på. Mon du har mod på det?
Du spørger også om der er noget man kan gøre for at processen går hurtigere. Det er der desværre ikke. Kroppen udvikler sig i sit eget tempo og meget forskelligt fra person til person, men det lyder som om din krop er i gang med at udvikle sig. Du skriver om at, din mors og kvindernes på din fars side har stor bryst størrelse – jeg tænker på om det er noget du har talt med dem om? Fx hvordan de oplevede det, at ens krop udviklede sig? Gik det hurtig? Sammenlignede de sig med deres veninder lige som du gør? Hvad synes de om at have store bryster? Osv.?
Mit gæt er, at de begynder at vokse inden så længe, men det er noget, som man ikke kan forudsige præcist. Måske kan du spørge din mor om, hvornår hendes bryster begyndte at vokse, nogle gange er den slags nemlig arveligt. Det samme gælder for størrelsen af dine bryster, når de på et tidspunkt er færdigudvoksede. Jeg kan læse din mor og de andre kvinder i din famlie har store store bryster, så er sandsynligheden for, at du også for større bryster stor.
Du skriver, at du lige nu bruger en undertrøje, men at du gerne vil have en bh på til din konfirmationskjole. Du skriver, at du ikke kan passe en a skål. Det kan godt være rigtigt svært at finde en bh, som passer en og som sidder godt. Det oplever alle kvinder! Skålen på bh’en handler ikke kun om ens bryst mål, men også om, hvad man måler i omkreds. Stropperne på bh’en kan også have betydning for hvilken størrelse man skal have. Jeg tænker derfor på om du mon har været i en rigtig undertøsjbutik og fået hjælp til at prøve noget forskelligt? Dem der arbejder i de forretninger har rigtigt meget forstand på, hvad der passer til forskellige kropsformer – det er professionelle i den slags. Jeg tror, de vil kunne hjælpe dig med at finde noget du kan have på. Det er også muligt at få en bh med en smule fyld i, måske det kan fjerne lidt af dit fokus på brysterne, da det så ser ud til, at man har lidt større bryster, end man rent faktisk har... Hvis du vil forsøge at gå i en undertøjsforretning kan du overveje om det kunne være rart for dig, at have din mor med, eller en anden som du har det godt med.
Håber mit svar har givet dig lidt ro og tryghed. Det kan dog også være en ide, når du skal vælge din konfirmationskjole, at du taler med din mor omkring dine tanker, så I sammen kan finde en kjole, hvor du føler dig smuk, lige præcis som du er.
Jeg håber du får en fantastisk konfirmation og, at mit brev til dig, har givet dig nogle svar og ideer til, hvad du kan gøre – hvis ikke er du velkommen til at skrive ind igen eller ringe, chatte eller sms til børnetelefonen på 116111
Mange hilsner fra Børnetelefonen