Brev
Infektion af gulerod? Hjælp!!
Okay, jeg er panisk vil jeg lige sige først.
Jeg ornanerede med en gulerod, og det har jeg gjort en gang før med kondom.
Men jeg ville prøve uden; Jeg skrællede den, for så brude der ikke være nogle bakterier fra jord… Vel?
Men nu er jeg lidt i panik; kan man få en infektion?
Jeg ved ikke om det er frygten, men der er som om det sviger ligt rundt om min skede. Jeg frygter at have fået en infektion, og jeg skriver den samme dag som jeg gjorde det.
Jeg læse et tidligere bred, og der rådede I til at ringe til lægen.
Men er det noget? Jeg har skyllet mig og tørret mig grundigt, intet ser anderledes ud.
Hvad skal jeg gøre? Jeg tør ikke sige noget til min mor uden at være sikker, og det ville være ufatteligt pinligt og akavet!
Er der mulighed for at jeg selv kan kontakte lægen?
Kort sagt, jeg har tre spørgsmål:
Skal jeg vente og se hvad der vil ske?
Er det muligt at jeg IKKE har en infektion?
Og hvis jeg har, hvordan finder jeg ud af det?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Æv, det lyder ikke rart med svien omkring skeden, så jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret.
Jeg tænker, at du ikke skal være alt for bange, og vente og se, hvad der sker. Skeden er nemlig selvrensende, og ph-værdien i skeden er med til at dræbe bakterier. Så der er stor sandsynlighed for, at eventuelle jordbakterier er blevet renset ud. Derfor kan man dog stadig få infektioner, og man skal være opmærksom. Hvis det bliver ved med at svie eller begynder at klø, så synes jeg, at du skal ringe til din læge. Din læges nummer står på dit gule sundhedskort.
Jeg håber, at mit svar gav lidt klarhed. Ellers er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen