Idræt

Mit problem er når jeg er til idræt i skolen eller det er faktisk efter idræt.

Det er når vi er i bad efter idræt.

Vi har idræt sammen med 5 klasse og den klasse har pigerene ikke fået bryster, jeg går i sjette og jeg har fået bryster.

problemet er bare at alle pigerene glor på mine bryser og min bh, og det er også vildt irreterene at jeg er den eneste pige der har fået bryster i 5 og 6 kllasse.

Jeg håber du forstår mig, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Det lyder da rigtig irriterende, at de andre sådan kigger på dine bryster. Og også ærgerligt, at du er den eneste, som har fået nogle.
Du spørger, hvad du kan gøre og jeg tænker, at der kan være tre ting, som du måske kunne gøre. Så kan du se, hvad du tænker er bedst.

Den første ting, som du kan gøre, er at sige noget til dem. Kunne du for eksempel sige til dem, som glor mest, at du synes, at det er ubehageligt, at de kigge sådan på dig? Måske du kunne sige det i situationen eller også kunne du  sige det, når I er på vej ud af omklædningsrummet.

Den anden ting jeg tænker, at du kan prøve, er at undgå opmærksomheden. Måske du allerede gør det. Men jeg tænker på, om du kunne prøve at tage et hurtigere bad, eller prøve at stå med ryggen til de andre, når du er nøgen eller også  kunne du have dit håndklæde omkring dig, så meget som muligt. Jeg ved godt, at det kan lyde som om, at du skal skjule noget eller at det er dig, der skal gøre noget anderledes. Det er ikke det jeg mener. Jeg tænker bare, hvordan at du kan passe bedre på dig selv og føle, at de glor lidt mindre.

En tredje ting kan være, at du snakker med din idrætslærer om det. Så hun kan snakke med jer om pubetet og kroppens udvikling.  Eller måske med din mor først. Så kan din mor tale med din idrætslærer om det. Jeg ved, at det er et problem for mange piger og drenge, der bader sammen med andre klassetrin. Ofte ender det med, at man ikke går i bad, fordi det er pinligt og man bliver genert. Det kan være fordi man endnu ikke har udviklet sig og andre er udviklet. Eller som du oplever det, at du har udviklet dig og de andre ikke har, endnu. Der sker jo rigtigt meget på et år, når pubeteten går i gang. Derfor kan det være en idé, at de yngste bader først og gør sig færdige og herefter, er det jeres tur. Jeg ved, at det har været en hjælp for eleverne og for lærerne på andre skoler, at dele det op. Så jeg håber, at det lader sig gøre hos jer, også.

Så må du endelig også huske, at der nok ikke går lang tid, før du ikke er den eneste. Selvom det kan være super ærgerligt og ubehageligt, så kan det være vigtigt at huske det, når de andre glor, at snart er det jer alle, som har sådan en krop.

Du kan også ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 116111 eller chatte med en rådgiver på BørneChatten her på siden.

De bedste hilsener

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.