Brev
Hvornår vokser jeg?
Hej, jeg er en dreng på 14 år.
Jeg er meget nysgerrig om hvornår jeg begynder og blive højere og vokse.
Og også med hensyn til min penis.
Jeg vil meget gerne vokse både i højde og der nede. Hvornår kommer det?
Jeg har også onaneret i nogle år.
Men nogen gange i timerne kan jeg slet ikke sidde stille fordi det på en måde kilder der nede.
Håber i kan svarer hurtigt
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Tak for dit brev. Mange drenge i din alder går med de samme tanker som dig. Og jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at der ikke er noget ualmindeligt i de ting, du fortæller om.
Som du måske ved, går de fleste drenge i puberteten i 13-17-årsalderen. Ud fra det du fortæller, lyder det som om, at puberteten er startet for dig.
I de kommende år vil du derfor vokse i højden, dine muskler vil vokse, din stemme går i overgang, du får kropsbehåring, og din penis vokser. Det er også en del af puberteten, at du tænker mere på sex, og får lyst til at onanere. Det er der altså heller ikke noget unormalt eller forkert i. Det er alt sammen en del af overgangen fra dreng til mand. De fleste drenge vokser og udvikler sig faktisk helt ind til, de er 20-21 år.
Hvis du vil vide mere om lige præcis din krop, og måske høre lidt om, hvor meget du kan regne med at vokse, kan du også spørge din læge eller sundhedsplejerske.
Når det så er sagt, er det jo aldrig sjovt at føle sig anderledes end de andre. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du gerne vil tale om det. Du siger at de fleste andre drenge i din klasse er højere end dig, og måske også er begyndt at gå i puberteten? Er der mon en af dem, du er tryg ved, og som kunne være rar at tale lidt med? Måske kender han også det med, at man let kan blive distraheret fra timerne?
Jeg tænker også, at din far måske kunne være god at tale med. Selvom emnet måske er lidt pinligt, har han jo været igennem det samme som dig.
Hvis du vil læse lidt om pubertet kan du også besøge Sexliniens rådgivning: Drenges pubertet eller gå ind på PrivatSnak.dk, hvor du kan stille spørgsmål om krop, følelser og pubertet.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig til at finde lidt ro.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen