Brev
Hvorfor tør jeg bare ik sige det?
Hej jeg er en pige på 12 år og jeg har fået min menstruation, men jeg har ik et godt forhold til min mor pga.. at engang da hun var sur skældte hun mig ud for t græde, og at en gang ruskede hun i mig så mit hovede ramte hårdt ind i væggen..
når væk fra det og jeg går i 5 klasse og vi har svømningen om mandagen og indtil vidre af det jeg har talt mig frem til i mine mens dage har jeg mandag som en af dem og jeg tør virkelig ik sige det og to af mine veninder ved det de siger jeg bare skal sige det men jeg kan ik det er bare for pinlig (ved jeg godt i voksne ik siger det er fordi det er normalt men når man ik har et trygt forhold til min mor syndes man næsten alt er pinlgit som sker i ens liv) ….
men har en aftale med min bv’s mor om at hvis der sker noget pinligt i vores liv kan jeg bare sige det til henden så siger hun det vider men tør det virkelig ikke Vær sød at svare hurtigst.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger til menstruation og din frygt for at sige det til din mor.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det er en svær situation at stå i… For når I bor under samme tag, så må hun vel finde ud af det på et tidspunkt. Jeg mener, hun opdager vel at der er bind i skraldespanden osv.? På den anden side må det også være ubehageligt at gå med den hemmelighed, når du inderst inde nok godt ved, at hun en dag vil finde ud af det… sådan bør det jo heller ikke være.
Jeg ved ikke, om du har lyst til, at dit forhold til din mor skal blive bedre, men hvis du kunne tænke dig det, kunne du måske lægge op til en tøse-hygge-dag? En dag hvor I kunne tage på café og drikke en kop kakao og måske får du der lejlighed til at fortælle hende det…
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god idé at bruge din bedste venindes mor, hvis du har tillid til hende… Måske kan hun også snakke lidt med dig om, hvad det betyder for dig og hvordan du nemmest tackler perioder med menstruation og svømning i skolen… Måske er din venindes mor også den rigtige til at snakke med din egen mor…måske kan hun fortælle det til din mor for dig, og bagefter tale med din mor sammen med dig?
I virkeligheden er det jo, som du selv siger, en meget naturlig ting, som alle kvinder oplever, så jeg tænker, at din mor må være forberedt på at du også får menstruation…
Der er også den mulighed, at du kunne skrive hende et brev… Heri kunne du fortælle hende, at du har fået din menstruation, men at du har virkelig svært ved at tale med hende om det… Måske kunne det være starten på en god snak mellem jer…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. Det kan også være, at du brug for at tale om hvordan du har det derhjemme  fx når din mor skælder ud og rusker dig? Det er gratis og anonymt at ringe eller skrive ind til os.
De bedste ønsker
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.