Hvordan tager jeg på?

Hej BørneTelefonen

Jeg er en 15 årig pige, som vejer omkring 40 kg. og er ikke særlig høj.

Det skal lige siges at jeg er meget spinkel af natur, men vil rigtig gerne tage på.

Jeg kan spise alt fra is, kage og slik hver dag uden at jeg tager på – ikke at jeg gør det!

Men forstår det bare ikke, jeg spiser ordentlig morgenmad, frokost og aftensmad samt mellemsnacks, men tager bare ikke på.

Så jeg har altså ikke problemer med mad, men blot at tage på.

Jeg vil rigtig gerne tage mere på, så hvad er godt at spise for at tage på og evt. en kostplan.

Håber i kan hjælpe mig.

Vh S

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S,

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til Brevkassen for at få hjælp.

Du skriver, at du rigtig gerne vil have noget hjælp til at tage på. Rigtig mange vil jo misunde dig netop den situation, at du kan spise, hvad du vil, uden, at du tager på – men jeg kan sagtens forstå, at det må være rigtig irriterende for dig, at vægten forbliver uændret lav, når man nu har et andet ønske og netop har gjort en god indsats for det modsatte. Der er faktisk rigtig mange der, som dig, kæmper med at tage på i stedet for at tabe sig – man hører bare ikke om det ligeså meget.

Det er jo meget individuelt, hvad der er den rigtige vægt for den enkelte. En rettesnor at gå efter kan være vores BMI – som står for vores body mass index, der udregnes ud fra vores højde og vægt. For at være normalvægtig skal man have et BMI over 18,5-20,0. Har du mon prøvet at regne dit BMI ud? Som jeg skriver, så kan det dog kun bruges som en rettesnor, da man er nødt til at tage hensyn til, hvordan at man ellers er bygget. Det kunne være en idé at snakke med skolens sundhedsplejerske eller din læge, om du måske vil kunne bruge det i dit tilfælde - for så kunne du få en idé om, hvor at du vægtmæssigt ideelt skal ligge. Når man som dig er lav og spinkelt bygget, så er det jo ikke helt unormalt, at vægten ikke siger så højt et tal – men det hele skal selvfølgelig harmonere og ikke mindst, så skal du have det godt med dig selv.

Med hensyn til kosten så lyder det som om, at du allerede gør alle de rigtige ting. Det er nemlig vigtigt med 3 gode, større måltider i løbet af dagen og så mindre måltider indimellem. Hvis man gerne vil tage på, så skal man sikre, at kalorieindholdet i det som man spiser overskrider det kalorieindhold, som man forbrænder – både ved helt almindelige dagligdags gøremål, men også det ekstra, som man forbrænder, hvis man fx dyrker sport. Nogle mennesker har så bare et højere stofskifte end andre – hos nogle kan det faktisk blive for højt, så skal man have noget medicin for at sætte det ned i normalt niveau. Det er noget som din læge ved meget mere om og vil kunne hjælpe dig med at undersøge om kunne være tilfældet for dig. For så har du pludselig en rigtig god grund til, at du bare forbrænder alt det, som du spiser og ikke tager på.

Lægen eller sundhedsplejersken kan også hjælpe dig med at kigge på dit daglige kaloriebehov og måske også hjælpe dig med at se på en madplan ud fra det. Det er nemlig rigtig svært at generalisere og lave en kostplan til dig her i brevet – specielt når du allerede gør alle de rigtige ting.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at komme videre. Som det fremgår af dit brev, så tænker jeg, at første skridt for dig kunne være at snakke med enten din sundhedsplejerske eller læge. Jeg er helt sikker på, at de kan og vil hjælpe dig videre, så du kan opnå en vægt, hvor at du også har det godt med dig selv. På sigt kan der måske blive behov for at snakke med dine forældre også – her tænker jeg særligt i forhold, hvad du bliver anbefalet at spise. Det er jo vigtigt, at de støtte op omkring det og hjælper med at handle ind efter det.

Du virker som en rigtig fornuftig pige, og jeg vil ønske dig al held og lykke med det. Husk, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på telefonnummeret 116 111 eller kontakte os vis Børnechatten eller SMS.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.