hvordan skal jeg spørge mor?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej N

Først vil jeg fortælle dig, at de ændringer, du oplever med din krop er helt normale. Du er kommet i puberteten. Og nu sker der en masse ting indeni og udenpå dig.

Det er helt normalt, at dine brystvorter er blevet mørkere og også lettere bliver stive. Det er forskelligt fra pige til pige, hvor mørke de bliver. Dine brystvorter kan godt ændre farve de næste par år, hvor du er i puberteten. Dit problem med, at du skal have meget tøj på for at dække farven, kan blive mindre ved, at du bruger en bh. På den måde dækker bh’en for hele brystet og brystvorten – og skjuler både farve, og hvis de bliver stive.

Det er også meget normalt for drenge og piger i din alder, at svedlugten kan være svær at komme af med. Det bliver tit bedre, når man er færdig med puberteten. Det vigtigste er, at man vasker sig med sæbe under armene hver dag og tager deodorant på efter. På apoteket kan man få deodoranter, der er særligt gode til slem svedlugt.

Din mor ved allerede, at du har fået din menstruation. Hun ved også godt, at du vil opleve mange ændringer ved din krop det næste stykke tid. Derfor tror jeg ikke, hun bliver overrasket over, at du gerne vil barbere dig under armene eller have en bh.

Alligevel kan jeg godt forstå, at det kan være svært at sige til hende. Jeg ved nemlig, at mange på din alder synes, at de her ting om kroppens udvikling er ret akavede at tale med deres mor om. Men tit viser det sig, at det faktisk kan være rigtig rart at spørge sin mor, fordi hun selv har været i puberteten. Har du mon tænkt på det? Hun kan sikkert godt huske, at det føles akavet.

Derfor tænker jeg på, om du mon ville kunne sige noget som det her:
“Mor, jeg er begyndt at få hår under armene, og jeg vil gerne have dem væk. Det gør også ondt i mine bryster, når jeg går op ad trappen og er til boksning, så jeg tror, jeg har brug for en bh. Kan du hjælpe mig med, hvad jeg skal bruge?” Ville du mon kunne sige det til din mor?

Hvis du føler, at det er for akavet at sige, kan du overveje, om du ville kunne skrive det i et brev til hende i stedet for? Det kan nogle gange være lettere. Det lyder som om, at du måske også kan tale med din far, siden I har talt om svedlugten? Din far kender også til, hvordan puberteten er.

Jeg sender dig de bedste tanker.

Mange hilsener

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.