Brev
hvofor ikke mig
hej BT
jeg er en pige der lige er blevet 13.
til idræt især kigger jeg meget på de andres bryster og jeg kan se at jeg er den eneste der ikke går med BH eller har bare fåetlidt bryster.
Min mor mellem store bryster og jeg tænker tit over hvorfor jeg ikke har fået bryster i nu jeg begyndte at få de der knuder i bysterne da jeg gik i 5 klasse og ellers har jeg slet ikke udviklet mig.
Da vi havde seksuel undervisning begyndte jeg at følge mig endu mere anderledes fordi at hun sagde at i 12,13 års alderen var der mange pige der nok skulle have deres første BH. Og det har jeg jo slet ikke brug for
jeg ved godt at det måske bare fordi at jeg er langsomt udviklet men jeg har rigtig svært hved at have det godt med mine bryster fordi jeg ikke er som de andre.
Jeg er også meget tynd og er lige begyndt at få sådan nogle små har under armene og andre steder men det er ikke meget.Og man kan næsten ikke se dem.
Mine brystvorte er blå og begynder at gøre lidt ondt nogle gange . Men ca dagen efter kan jeg ikke mærke noget
Jeg håber virklig at i kan hjælpe mig kærlig hilsen pige på 12 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg ved fra andre, at det kan være svært at være den i klassen, der udvikler sig sidst – men også svært, at være den, der udvikler sig først. Det er tit rart at følge de andre i ens udvikling, men sådan er vores kroppe ikke lavet. Og det er også på en måde godt. For det er det, der gør os unikke og specielle.
Som du selv er inde på, så udvikler vi os helt forskelligt. For nogle går det hurtigt, mens det for andre tager lidt længere tid. I forhold til at du lige er fyldt 13 år, vil jeg sige, at din udvikling ikke lyder helt langsom. Du fortæller, at du har fået knuder i brysterne og hår under armene. Det er jo tegn på, at der sker noget.
Du skriver, at din mor har mellemstore bryster. Og du har helt ret i, at man kan arve ens mors kropsbygning. Men det kan jo også være, du ligner en anden i familien?
Jeg tænker, det kunne være en idé at snakke med din mor. Måske har hun gjort sig nogle af de samme tanker, da hun var i din alder. Måske har du også lyst til, at hun hjælper dig med at købe en smart undertøjs-top? Måske bruger du det allerede? Ellers ved jeg, at mange unge piger med små bryster bruger dem. Og det kan måske få dig til at føle dig mindre anderledes i forhold til pigerne i klassen, når I klæder om til idræt.
Jeg vil også råde dig til at gå ind på Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers-pubertet.aspx. Der står rigtig mange gode informationer om krop og udvikling. Og du kan også læse om andre unges erfaringer med de ting.
En tredje ting, der måske kunne være en god mulighed for dig er at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun ved alt om kroppe og udvikling. Og selvom hun sagde det med, at de fleste nok skal have deres første bh nu– så kender hun helt sikkert rigtig mange piger på din alder, der ikke gør det.
Til sidst vil jeg sige, at du er lige, som du skal være. Om man har små eller stor bryster er lige meget. Også om man udvikler sig hurtigt eller langsomt. Det handler derfor mest om, hvordan man selv har det med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen