hvofor ikke mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Jeg ved fra andre, at det kan være svært at være den i klassen, der udvikler sig sidst – men også svært, at være den, der udvikler sig først. Det er tit rart at følge de andre i ens udvikling, men sådan er vores kroppe ikke lavet. Og det er også på en måde godt. For det er det, der gør os unikke og specielle.

Som du selv er inde på, så udvikler vi os helt forskelligt. For nogle går det hurtigt, mens det for andre tager lidt længere tid. I forhold til at du lige er fyldt 13 år, vil jeg sige, at din udvikling ikke lyder helt langsom. Du fortæller, at du har fået knuder i brysterne og hår under armene. Det er jo tegn på, at der sker noget.

Du skriver, at din mor har mellemstore bryster. Og du har helt ret i, at man kan arve ens mors kropsbygning. Men det kan jo også være, du ligner en anden i familien?

Jeg tænker, det kunne være en idé at snakke med din mor. Måske har hun gjort sig nogle af de samme tanker, da hun var i din alder. Måske har du også lyst til, at hun hjælper dig med at købe en smart undertøjs-top? Måske bruger du det allerede? Ellers ved jeg, at mange unge piger med små bryster bruger dem. Og det kan måske få dig til at føle dig mindre anderledes i forhold til pigerne i klassen, når I klæder om til idræt.

Jeg vil også råde dig til at gå ind på Sexlinien: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers-pubertet.aspx. Der står rigtig mange gode informationer om krop og udvikling. Og du kan også læse om andre unges erfaringer med de ting.

En tredje ting, der måske kunne være en god mulighed for dig er at snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun ved alt om kroppe og udvikling. Og selvom hun sagde det med, at de fleste nok skal have deres første bh nu– så kender hun helt sikkert rigtig mange piger på din alder, der ikke gør det.

Til sidst vil jeg sige, at du er lige, som du skal være. Om man har små eller stor bryster er lige meget. Også om man udvikler sig hurtigt eller langsomt. Det handler derfor mest om, hvordan man selv har det med det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.