Brev
Hvidt i mine trusser
Kære Børnetelefon
jeg er en pige på 12 år
og jeg får sådan noget hvidt i trusserne .
jeg har ikke mennustration og jeg vil gerne vide om hvis det snart kommer.
jeg syntes det er klamt. det ligner meget snot men hvidt.
jeg syntes selv at det er meget over min grænse at skrive sådan noget.
ingen ved det undtagen mig selv
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det fint, at du skriver herind og deler noget, som du ikke har fortalt til nogen før. Jeg ved, at der er mange piger i din alder, der synes, at det er noget mærkeligt noget, når kroppen begynder at udvikle sig og jeg kan godt forstå, hvorfor du synes, at det er lidt klamt, det du oplever nu.
Det hvide i dine trusser, kaldes udflåd og det er noget alle piger/kvinder får. Så selvom det kan virke klamt, er det altså helt normalt. Det betyder, at din krop begynder at udvikle sig og det betyder sikkert også, at du snart vil opleve at få din menstruation.
Det udflåd du oplever, er tegn på at din krop fungerer som den skal og det er normalt at have den i nogen tid inden du oplever at få menstruation første gang. Du vil fortsætte med, at have udflåd i alle de år du har menstruation. Så selvom det lige nu er lidt nyt og mærkeligt, så kan du måske tænke på, at det er noget alle har – også dine veninder, hvis de er begyndt at udvikle sig.
Nogle piger vælger at gå med trusseindlæg, det er sådan et meget tyndt bind, som du kan skifte i løbet af dagen og på den måde undgå, at der kommer udflåd i dine trusser. Jeg ved ikke, om det var noget der kunne hjælpe dig lidt i starten, indtil du vænner dig til det?
Ofte vil der være dage, hvor du ikke mærker noget til det og andre dage, hvor du mærker mere til det – det er en del af din naturlige menstruationscyklus, som alle andre piger også har. Nogle piger vælger så et trusseindlæg de dage, der er mere udflåd og andre gør ikke, det er lidt op til en selv og hvordan man har det med det.
Selvom det er noget, der er meget svært at snakke om her i starten, så plejer det at blive nemmere med tiden. Det er meget normalt, at veninder snakker med hinanden om den slags ting – måske oplever du allerede, at I snakker om bryster der vokser og den slags?
Med tiden bliver det hele mindre pinligt og du vil sikkert opleve, at du og dine veninder bliver mere fortrolige og det du nu synes er pinligt, vil være noget dig og dine veninder snakker om, som det mest naturlige i verden.
Måske har du allerede en veninde, der er lidt tættere end de andre, som du kan snakke lidt mere personligt med? Selvom man måske ikke fortæller, det der er mest pinligt, kan det alligevel godt hjælpe lidt, bare at finde ud af, at andre også synes det der med pubertet og kroppens udvikling er noget mærkeligt men måske også spændende noget?
Det er meget forskelligt for piger i din alder, hvor meget de snakker med deres mor. Nogle synes det er rigtig pinligt og andre synes det er rigtig rart, at deres mor ved det og kan hjælpe dem. Jeg ved ikke hvordan du har det med din mor? Tror du, at du kunne snakke med hende om det?
Din mor har jo oplevet det samme, som du oplever nu og hun vil sikkert være rigtig stolt og glad, hvis du vælger, at dele det med hende – for mødre er det tit rigtig stort, når deres piger begynder at udvikle sig til kvinder og de bliver glade, når de kan få lov til at give gode råd osv.
Din mor ville også kunne hjælpe dig med at købe de rigtige bind, så du ikke selv skal gøre det og så er de klar til, når du får din menstruation. Hvad tænker du om den ide?
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig og ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller gå på chatten. Der sidder en masse søde rådgivere, som er gode at snakke med.
Kærlig hilsen BørneTelefonen