Brev
Hvem kan jeg fortælle?
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 13 år, og jeg bor alene med min far og min lillebror, da min mor og far er skilt, jeg bor fast hos min far, og det går jo fint.
Men mit problem er at jeg har fået det såkaldte ‘børneorm’ 🙁
Jeg har virkelig ikke lyst til at fortælle min far om det, synes det er rigtig pinligt, når nu han er en mand. Har researchet lidt og set at man kan få medicin imod det, men skulle have forældretilladelse til det.
Har i et råd til hvad jeg kan gøre…
Håber i kan hjælpe mig, for det går mig meget på..
Venlig hilsen X
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13-årige pige
Jeg ved, at det kræver store overvejelser og masser af mod at skrive herind. Så det er super godt gået, at du skriver ind, med noget der er svært. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Jeg tænker faktisk, at det er vigtigt, at du kommer til en læge. En læge vil kunne undersøge dig, stille diagnosen og give dig noget medicin. Det er vigtigt at få det ordnet, da det er noget der kan smitte. Så måske der er andre i din familie, der skal undersøges.
Jeg ved fra andre, at det kan være svært at skulle fortælle noget privat til en forælder af det modsatte køn. Især når det handler om kroppen. Men husk, at det er din fars ansvar at hjælpe dig med sundhed og kroppen. Så selvom det kan være lidt pinligt, så er det noget, som han er parat til at skulle hjælpe med. Du kan måske skrive det til ham, hvis det er nemmere? På sms, en seddel eller noget andet. Måske er der en kvinde i din familie, eller på din skole, som kan hjælpe med at fortælle ham det, hvis det er mere trygt? Jeg tror bare, at din far vil synes, at det er flot, at du tager ansvar for den slags, og passer på dig selv. Det er nemlig smadder godt gået.
Det er også sådan, at du selv kan ringe og få en tid hos lægen. Når du ringer, skal du fortælle dit navn, din fødselsdato og det, du vil have hjælp med. Hos nogle læger er det også muligt at tale med lægen i telefonen, fx mellem kl. 8-9. Men det er forskelligt. Det kan du nok finde ud af ved at ringe til lægen eller læse på lægens hjemmeside. Du finder din læges navn og telefonnummer på dit sygesikringskort.
Du kan også fortælle lægen, at du synes, at det er svært at fortælle til din far. Det kan lægen hjælpe med.
Jeg tror på, at du med dit mod og din sejhed kan få ordnet det! Måske med lidt hjælp.
Kærligste hilsner
BørneTelefonen