Brev
Hvad skal jeg veje
Hej. Jeg er en pige på 13 år og går i 8 klasse
og er i tvivl om hvad man skal veje jeg følger mig entlig godt tilpasse i min krop
men flere af pigerne fra min klasse er utilfredse med deres og nu er jeg begyndt og blive i tvivl om hvad man skal veje i min aldre
jeg har kigget lidt på nætter men
Suns det lidt vild man kun skal veje 46 som 13 årig
kan det virkelig passe
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Tak for dit brev. Det er dejligt, at du skriver. Jeg vil give dig et par råd med på vejen.
Der sker rigtig mange ting med kroppen i din alder. Du skriver, at du er egentligt er meget godt tilpas i din krop. Det lyder godt. Men så bliver du i tvivl, når de andre piger i din klasse – ikke er tilfredse med deres kroppe, og det kan jeg godt forstå. Mange unge, måler sig med hinanden. Det er bare rigtig vigtigt, at huske på, at vi alle er forskellige. Vores kroppe er bygget forskelligt fra fødslen. Vores forældres højde og vægt, har også en betydning for, hvordan vi ser ud.
Du har været på nettet og læse lidt om vægt.  Det er rigtig fint, selv at opsøge viden. Men prøv at tænke på, at der er flere ting, der spiller ind ift hvor meget vi må veje – bla hvor i puberten du er, og din krops bygning. I puberten sker der rigtig meget med kroppen. Jeg vil foreslå dig, at du tager kontakt til en sundhedsplejerske på din skole. Hvis du ikke ved hvor hun er, kan du spørge på kontoret. Sundhedsplejersken ved rigtig meget om kroppen, vægt, højde…og meget mere. Håber du kan få en god snak med hende.
Der findes heldigvis ikke ‘en korrekt vægt’, som din krop skal leve op til. Der står en masse tal i vægttabeller, men alle disse tal er gennemsnitstal. Tallene siger derfor intet om, hvad der føles passende i forhold til netop din krop!
Din oplevelse af, at du egentligt er godt tilpas i din krop – håber jeg du kan holde fast i.  Du lyder til at være en pige, der har mod, til at vise dine veninder, at det er ok vi ikke er ens.  Det er ikke så vigtigt, hvor meget vi vejer – men at vi har det godt, både med vores krop og vores humør.
Mange kærlige hilsner til dig
BørneTelefonen.