Hvad kan jeg gøre ved et??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige.

Hvor er det fint, at du vælger at skrive ind til os på BørneTelefonen. Det er rigtig dejligt at læse, at du er blevet interesseret i at onanere og udforske dig selv.

Selv om onani ofte ikke er noget vi taler så meget med hinanden om, er det meget almindeligt at udforske sin krop og hvad man godt kan lide.

Du bekymrer dig om du ikke kan få noget længere end cirka 5 cm ind i din skede, og om du gør noget forkert.

Cirka 4-5 cm inde i skede har mange kvinder det som man kalder jomfruhinden. Jomfruhinden er en lille ring, som består af en slimhinde. Det er lidt forskelligt fra pige til pige, hvordan jomfruhinden er udformet. Hos nogle piger er “ringen” der kun meget lidt eller måske slet ikke, hos andre lukker den næsten helt til for skede indgangen.

Det kunne jo godt lyde som om, det er det sidste som er gældende hos dig. Hvilket jo altså er lige som almindeligt, som hvis det ikke var sådan.

Det sker nogle gange når en pige har sex med en dreng for første gang, at jomfruhinden skal brydes før at drengen kan komme helt ind i skeden. Det kan godt give et lille niv hos nogle piger, og andre piger mærker det slet ikke. Det er dog helt ufarligt.

I forhold til dig, kunne du måske prøve lidt af følgende råd når du onanere:

Nogle gange skal kroppen og skeden være lidt klar før der evt. indføres noget i skeden. Lidt udenfor skede indgangen sidder en lille knop, som hedder klitoris. Hvis du rør dig lidt forsigtigt her, kan det føles rart. Så vil du måske begynde at føle dig varm, og blive fugtig i skeden. Måske kan det gøre det nemmere for dig, at indføre noget i din skede. Hvis det er det, som du har lyst til.

Er modstanden der stadigvæk, kan du forsøge at ændre vinklen på det som du indfører en smule. Jeg tænker ikke der noget galt i at du forsøger dig lidt frem, så længe det ikke ligefrem gør ondt. Det vigtige er bare at du følger din lyst. Husk også at det som du evt. forsøger at føre ind i skeden, skal være rent og uden skarpe kanter.

Du kan læse mere om onani på denne side fra SexLinien.

Hvis du efter det som jeg har skrevet til dig, forsat er i tvivl, kan du også snakke med din læge eller sundhedsplejersken på skolen om det. Det har begge tavshedspligt, så der behøver ikke være nogle andre som ved du taler med dem.

Tak fordi du skrev til os og pøj pøj med det hele.

Kram fra Børnetelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.