Hvad gør jeg?

Kære brevkasse

Er en dreng på 14 snart 15 som har et problem.

Alle fra min klasse er i puperteten og nogle har haft sex. Jeg føler mig endelig rimelig klar til at have sex og er endelig rimelig stillererolig med det men er dog ikke kommet i puperteten endu

har fået hår nede ved penis stædet men har ikke fået det under armne eller på ben/arme?
Min stemme føles heller ikke som om den er gået i overgang endu.

Mit andet problem er at jeg har en brunplet på mon højre kugle altså oppe ved penisen men stadig på kuglen hvis man kan sige det sådan.
Har læst om kønsvorter men ved ikke om det kan være det?
Ved ikke om jeg er født med den men den har været der ligesinden jeg kan huske.

Håber i kan hjælpe mig.

14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Du skriver, at du egentlig føler, du er klar til at have sex. At du fået får ved penis, men at du ikke fået hår under arme og på dine ben endnu. For mig lyder det til, at du er i puberteten. Udvilking og forandringer sker over tid. Så de andre ting følger snart med.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad dit spørgsmål er omkring det. Men jeg forstår, at det er mest omkring det med at have sex og den brune plet, du spørger til?

Sex skal man kun have, når man føler sig klar til det, har fundet en man vil have sex med og det føles godt. Det findes ingen regler for om, at man kun må have sex, når man er helt færdigudviklet. Det er vi egentlig først omkring de 20 år. Så det er vigtigt, at du mærker efter om du er klar. De fleste unge har deres første gang omkring 16 år, nogen før og nogen senere. Det er helt normalt. Måske kan du kigge på www.privatsnak.dk her der emner om pubertet, den første gang, prævention og mange andre spændende emner.

Du spørger om er den plet, du har på din ene testikel. Har du ikke haft sexsuel kontakt med et andet menneske, er det ikke kønsvorter. Kønsvorter, eller kondylomer som det også hedder, smitter kun ved seksuel kontakt. Det vil sige, du kan kun blive smittet af nogen anden der har kønsvorter. Måske er det et modermærke, som du har haft i mange år. Er du bekymret for den plet, kan du altid tage til din læge og få den undersøgt. Du kan også tale med dine forældre, så I sammen kan tage til lægen. Hvis der er brug for det?

 Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.