hvad faen er det!!!

Hej BB det her er reeet akavet at skrive ind men altså jeg syntes selv lidt jeg ligner en mand…

Min mor siger jeg er så feminin som noget… Men det egentlige problem er at “dernede” har jeg to “hudflager” der egentlig bare ligner to store rynkede svesker og det ser rigtigt sært ud syntes jeg! Der er også små hvide/lyserøde knopper på…… Hvad er det?

Er jeg en mand eller noget??? Plz svar er virkelig nervøs for om jeg er en dreng eller har kræft “dernede”… Jeg syntes det er sindssygt Mega pinligt at tale med andre om sådan noget plzz svar om hvad det er!!!!

Vh A…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære A..

Tak for dit brev. Jeg syntes bestemt ikke, det er akavet, at du skriver til Børnebrevkassen om din bekymring, men derimod en rigtig god ide. Jeg kan godt forstå, du føler, at det kan være svært at tale med andre om dine intime dele.

Du skriver, at du synes du ligner lidt en mand, jeg går ud fra, at det er forneden du mener, da du jo også skriver, at din mor siger du er meget feminin. De hudflager, som du beskriver, er dine skamlæber, og knopperne tror jeg er noget, der hedder talgknopper, som er helt ufarligt. Pigers skamlæber kan se ud på mange måder, uden at der er noget unormalt ved det. Du har en alder, hvor din krop gennemgår en stor udvikling, og det gælder jo også dine kønsorganer. Det er helt naturligt, og rigtig mange teenagere oplever, at de bliver usikre og bekymrede for, om alt nu er som det skal være.

Hvis du har mod på det, er det jo også en mulighed for dig at kontakte sundhedsplejersken på din skole. Hun syntes ikke, at den slags spørgsmål er pinlige, da hun er vant til at snakke med børn om deres udvikling.

Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.