Hvad er der galt med mine bryster?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære R..

Tak for dit brev, hvor du skriver om et problem, som rigtig mange piger har. Nemlig tvivl om deres bryster udvikler sig og ser normale ud. Rigtig mange piger reagerer som du, de er flove over deres krop, og derfor lader de være med at gå i bad sammen med andre, og mange piger kan ikke slappe helt af overfor deres kæreste, når de fx har sex.

Jeg tænker, det er rigtig ærgerligt, for vi er alle skabt forskelligt. Nogle bryster er runde, nogle er spidse, andre er flade, nogle er små, andre er store – ikke ét par bryster er ens! Problemet er nok, at vi ikke kan lade være med at sammenligne vores bryster med andres. Vi sammenligner med vores veninder, vores klassekammerater og når vi ser nøgne kvinder i blade og på film.

Når vi sådan måler os i alt vi ser, så vil vores krop sjældent leve op til det, vi ser hos andre. Ofte passer ens bryster til ens kropsbygning. Mange, som er spinkelt bygget, har små bryster, og dem, som er lidt kraftigere bygget, har tit større bryster. Det er altså helt normalt at have små, spidse bryster.

Dine bryster vokser til du er cirka 20 år, så dine er ikke færdigudviklede endnu. Hvis du vil have en idé om, hvor spidse og hvor store dine bryster bliver, så tjek eventuelt din mors bryster. Det vil måske give dig en idé om, hvad du kan regne med. Brysternes størrelse og form er arvelig, så hvis din mor har små spidse bryster, så er der også en sandsynlighed for, at du får det.

Måske skulle du alligevel tale med din mor om de her ting? Jeg tænker, din mor måske selv har haft de samme spekulationer, da hun var teenager. Hun vil måske blive glad for, at du betror dig til hende. Tror du ikke, du kunne prøve bare lidt? Du kunne måske lade et par ”ord falde”, hvis du fx skal have en ny bh? Så kunne du spørge din mor, om hun har nogle forslag til gode bh'er, når man, som du, har spidse bryster? På den måde så kunne I måske komme ind på emnet?

Det kunne også være, at du har en god veninde, som du kunne dele dine tanker med? Du skal også huske på, at størrelsen kun er noget uden på kroppen, og du kan sagtens være sexet og attråværdig med dine bryster. Du er rigtig heldig, du har en kæreste, og han har måske også noget ved sin krop, som han er flov over. Hvis du kan få dig selv til det, så skulle du måske overveje at vise ham dine bryster? Jeg tænker, han nok vil blive meget beæret og glad for din tillid. Så hvis du er rigtig glad for ham, så var det måske en ide? Det er ofte sådan, at hvis ens kæreste viser, at han er glad for ens krop, så bliver man også selv mere glad for dig selv. Tror du, det kunne være en måde?

Du kan også opsøge sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kroppen og pubertet. Måske har hun været på besøg i din klasse? Så ved du måske, hvem hun er og hvor du kan få fat på hende? Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for yderligere råd og vejledning.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.