Brev
Hvad er der galt med mig
Hej
jeg er en pige på 12 og jeg har hår på fx fingeren,tæerne,maven og ansigtet
jeg er bange for at have kort armer og shorts og vil ikke vise mit ansigt har så meget skæg.
Og alle piger i min klasse har fået bryster undtagen mig
hjælp vil ikke alt det her mere
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan godt høre på dig, at du bliver ked af dine hår på overlæben og andre steder. Det kan være frustrerende hvis man føler, at der ikke er nogen, der helt ved hvordan man har det.
Der er nogle piger, som har meget hår på kroppen. Det kan der være flere grunde til. Har du været til lægen? Hvis ikke, vil jeg anbefale at du og din mor tager til lægen sammen og taler med ham/hende om det. Det kan jo være, at der er en årsag til din hårvækst. Måske findes der også noget, der kan hjælpe på det. Det lyder til, at det fylder meget i dine tanker og at det gør dig ked af det. Og så skal man ikke gå alene med det.
Det kan være en god idé at fortælle din mor, lige præcis hvordan du har det, så hun kan være en hjælp og støtte til dig. Ofte ligner ens udvikling ens mor, eller andre kvinder i familien. Det kan være, at du derfor kan få nogle råd af dem?
På de fleste skoler, findes der også en sundhedsplejerske. Måske har I været hos hende og talt med hende om krop og udvikling. Hun kan også tale med dig om hårene på kroppen.
Jeg ønsker dig alt det bedste herfra - det fortjener du!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen