Brev
Huden sidder fast
Hej
jeg er 13 år gammel,
når jeg har stiv pik og trækker forhuden ned over pikken samler alt huden sig under pik hovedet
Når jeg trækker huden til bage bliver den nærmest mindre,
noget hud fra pikken sidder også fast på pikhovedet??
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Hilsen Den forvirrede dreng?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng
Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet til BørneTelefonen og jeg vil prøve at hjælpe dig, så du forhåbentlig vil være mindre forvirret.
Der er mange, både drenge og piger, som er forvirrede over deres udseende og har brug for at finde svar. Dit brev kan måske gøre at andre også får mod til at skrive til BørneTelefonen, så tak for det.
Dine spørgsmål er meget konkrete og derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du får talt med en ekspert, som kan give dig sikkerhed for, at alting er som det skal være og at udseendet på din pik er som det skal være.
Det kan være, at du har det man kalder forhudsforsnævring. Det er der mange drenge der har, og det kan man gøre noget ved.
Men jeg er ikke ekspert, så jeg vil præsentere dig for nogle forskellige muligheder.
En mulighed er at gå til din læge, som vil kunne kigge på din pik og sikre, at alt er ok. Jeg ved jo ikke, hvordan du har det med, at dine forældre kender til din forvirring. Du kan gå til lægen alene uden at dine forældre er med, men lægen har lov til at fortælle om dit besøg til dine forældre.
En anden mulighed er at tale med sundhedsplejersken på din skole. Det kan være, at du allerede har været hos sundhedsplejersken men ikke lige har talt om det spørgsmål. Du kan altid komme til at tale med sundhedsplejersken. Hvis du ikke ved, hvornår sundhedsplejersken er på din skole, kan du spørge om det på skolens kontor.
Nogle gange kan det føles pinligt at skulle fortælle en fremmed om noget, der er så personligt. Måske kan det være en hjælp at tænke på, at både en læge og sundhedsplejerske er vant til at tale om ting, som kan være svært for os at fortælle til andre.
Hvis du synes det er svært at skulle tale med en om det, mens I sidder overfor hinanden kan du også få rådgivning på Sexlinien. Her kan du se, hvordan du kommer i kontakt med dem: Sexlinien
Sexlinien kan jo ikke undersøge dig, men derfor kan det måske være en støtte alligevel.
Jeg håber, du kan bruge et eller flere af rådene, så du ikke behøver være forvirret.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen