Hud

Hej!
Jeg hedder j…. og er 13 år gammel! Jeg vil gerne spørge om det er normalt at have noget hud over venstra side af pikhovet! Ved ikke om det er normalt.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej J….
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, om det er normalt, at have en slags ekstra hud på venstre side af dit pik hoved. Det er rigtig godt, at du skriver, men det er svært for mig, at vurdere, om hvad det er og om det er normalt, det du beskriver.

Du skiver ikke, om du har spurgt andre til råds, men jeg tænker, at du nok skal prøve at spørge andre voksne, du har tillid til, om det er normalt, det du har observeret. Jeg tænker, du måske kunne spørge sundhedsplejersken på din skole? Hun er vant til sådanne spørgsmål og hun ved, hvordan en tissemand på dreng der er 13 år, skal se ud. Hun har tavshedspligt, så hende kan du trygt spørge om råd. (Eller evt. din læge, hvis du har mere mod på det?)

Du kunne måske også spørge en af dine lærer? Måske din gymnastiklærer? Hvis det er svært for dig at tale om, så kan du måske vise dit brev og mit svar, så behøver du ikke at forklare så meget. Kunne du mon tale med dine forældre om din bekymring? Det, tror jeg også, ville kunne hjælpe dig.

Du er også velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.