Brev
Højde, vægt – sundhed
Jeg er kun 156 cm høj, og jeg vejer 45kg
Jeg synes hele tiden at min mave sådan “buler ud” som om jeg ser rigtig tyk ud. Samtidig spiser jeg ikke særlig sundt, om det så kunne være at jeg var lidt overvægtig?
Jeg er 14.
Jeg dyrker kun det motion vi har i skolen, ellers intet.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Lad mig starte med at slå fast, du på ingen måde er overvægtig. Når det er sagt, så er du i en alder, hvor der sker rigtig meget med kroppen både hormonelt og fysisk. Du er på vej til at udvikle dig til en kvinde, og det betyder, at du og dine veninder begynder at ændre former. I får bryster og måske lidt fyldigere hofter/mave, det er helt normalt, og kan måske være en grund til, du har fornemmelsen af "at bule ud"?
Men samtidig fortæller du også ærligt, at det ikke bliver til så meget motion, og det ikke altid er så sund en kost, du spiser. Jeg fornemmer, at du gerne vil ændre det?
Hvis du gerne vil passe på din krop og holde den sund, kan du derfor begynde at dyrke lidt mere motion. Måske der er nogle af dine veninder, der går til en sport, så I kan følges? Eller måske er der en særlig sport, som du synes er sjov, som det er muligt at gå til i din by? Du kan undersøge mulighederne fx på ungdomsskolen eller via nettet. Du kan også gå nogle ture eller cykle i skole.
Hvis du så samtidig begynder at tænke lidt over kosten, vil du sikre, at din krop bliver stærk og sund. Du kan derfor sørge for at have en god madpakke med i skolen, så både hjerne og krop får næring. Husk også at få spist morgenmad, fx havregryn.
En mulighed er også at du tager en snak med den i din familie, der normalt laver aftensmaden og hører, om I måske en eller to gange om ugen skal lave den sammen. Så kan I hjælpes ad med at have fokus på et sundt måltid.
Det er super vigtigt, når du kigger dig i spejlet, at du har fokus på, hvad du godt kan lide ved dig selv. Se dine smukke sider. Vi har alle noget, vi kan være stolte af, måske smukke øjne, flot hår, et dejligt smil, en god tøjstil eller noget andet.
Du er en skøn pige, præcis som du er. Jeg håber, du finder en sport, du synes om, og har overskud til at tænke lidt over kosten. På en måde, hvor du samtidig husker at være dig og nyde livet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.