Brev
Højde
Hej.
Jeg er en pige på 14år og fik mit menstruation da jeg var 12år.
Jeg er 1.52 høj og jeg vejer 43kilo.
Jeg er slet ikke glad for min højde, nogle gange har jeg lyst til at .. Min højde går udover min hverdage, tillid og personlighed. Er der ikke en måde jeg kan blive højere på?, udover at forlænge mine knogler ved at få lavet en operation..
Tak på forhånd!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du er utilfreds med din højde på 1.52 m, og at det påvirker dig rigtig meget. Og du spørger, om ikke der er noget, der kan gøre dig højere… Udover at forlænge dine knogler….?
Mig bekendt er der ikke noget andet, der kan gøre dig højere. Men i stedet er der nogle ting, du kan gøre, så du kommer til at se højere ud.
Du kan fx gå i højhælede sko – de findes i mange udgaver, alt efter om det skal være dansesko eller kondisko.
Dernæst gør påklædningen også en rigtig stor forskel på, om man ser højere eller lavere ud. Fx vil meget lange bukser med et smalt snit få dig til at syne højere – og hvis du går i højhælede sko, kan de jo være lidt længere end ellers. Hvis fodtøjet også har samme farve som bukserne, ja så vil dine ben se længere ud.
Lodrette striber i tøjet vil også få dig til at se lidt højere ud i modsætning til fx striber på tværs. Hvis du godt kan lide at gå i kjoler og nederdele, vil en længde lige over knæet være det bedste, når du gerne vil se højere ud. Lårkorte nederdele/kjoler får dig til at se lavere ud.
Jeg ved ikke, om du synes, at mine råd om påklædning er en hjælp for dig….? Men jeg kan desværre ikke trylle, hvor gerne jeg end vil hjælpe dig.
Og under alle omstændigheder synes jeg ikke, at det er i orden, at det påvirker dig så meget som det gør, så det kunne jeg godt tænke mig at snakke mere med dig om.
Hvis du gerne vil snakke mere om det, skal du vide, at du er altid meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111, her sidder der hver dag rådgivere klar til at snakke med de mange børn og unge, der henvender sig. Hvis du hellere vil skrive, ja så kan du logge dig på chatten eller SMS'e til 116 111.
De bedste hilsener fra
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.