Brev
Hjælp til at blive højere
Hej jeg er en pige på 15 år, der er træt af at være lav.
Jeg har altid været lidt lavere end alle de andre. Men da jeg i 6 klasse fik anoreksi, satte det ligesom hele min udvikling i stå inkl min højde, og det resulterede så i, at jeg idag kun er 153 cm høj.
jeg får tit at vide, at jeg er lav, og det påvirker mit selværd rigtig meget. jeg føler lidt at folk, dømmer mig på grund af min højde og det gør mig meget usikker. Så derfor er mit største ønske at blive noget højere
Mit spørgsmål er så hvordan?
Findes der muligvis nogle piller, som kan hjælpe med det? Som fx det væksthomon som folk der træner tager.
At tage til lægen er ikke en mulighed. Da jeg allerede har prøvet det, og fik så bare at vide at de ikke kunne hjælpe mig med noget. Da min højde var liiige inde for det normale.
Håber du kan hjælpe mig
Hilsen den lave pige der gerne vil være højere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Nogle ting i livet kan være svært at gøre noget ved, som fx ved vores højde. Vi har alle ting, som vi må prøve at acceptere som de er, selvom det kan være svært. Da du er 15 år, kan du stadig nå at vokse lidt. Og det er fint at læse, du har taget en snak med din læge, som også vil kunne fortælle, om du kan forvente at vokse lidt mere.  Som lægen siger, så er du indenfor normalområdet, og derfor ønsker lægen ikke at give dig medicin.
Men det ændrer jo ikke på, hvordan lige præcis du går og har det. Og de tanker og følelser er vigtigt at tage alvorligt. Måske du kunne prøve at tænke på de fordele der er ved ikke at være så høj. Som fx muligheden for at kunne gå i lidt høje sko. Det er der mange høje piger, der har svært ved. I forhold til drengene, kan det også være en fordel, da man som pige, oftest gerne vil være lidt lavere end den fyr, man synes om, og her behøver du ikke tænke så meget på dette. Der er mange kendte både skuespillere og sportsstjerner, der ikke er så høje og som alligevel har succes, som fx Kim Kardashian, Lady Gaga, Reese Witherspoon og Messi. Det er bestemt ikke højden, der afgør om man får et godt liv.
Jeg tænker, det handler om selvværd og selvtillid. Selvtillid handler om at vide, at der er ting, man er god til, hvor selvværd handler om at vide, at man er okay, som man er. Hvordan træner man så dette? Man kan selv gøre noget. Fx ved at øve sig i at se de ting ved en selv, som man er stolt af og glad for. Det kan være, fx flot hår, kønne øjne eller flotte ben. Og også prøve at se på de gode sider man har personlighedsmæssigt, det kan være, at være en god ven, god til at lytte og hjælpe, eller måske særlig god til engelsk? Jeg kender ikke dine styrker, men jeg fornemmer en pige med mod, idet det kræver mod at skrive til brevkassen. Håber du selv vil øve dig i at finde og se dine styrker og ad den vej øge dit selvværd og din selvtillid.
Det kan måske være en hjælp for dig at tale med nogen, som du stoler på, om dét? Din mor eller din far, måske. Sundhedsplejersken eller psykologen på din skole, måske. Eller en anden voksen, som du kender og stoler på.
Vi er tilbøjelige til at måle vores værd ud fra, hvordan vi ser ud - men det er jo ikke alt! Vi er jo meget mere end hvordan vi ser ud. Prøv at tage et tjek på dem, du selv godt kan lide! Kan du lide dem for deres udseende - eller fordi de er dem, de er? Og dine venner? Gad vide, hvor megen vægt de lægger på din højde. Måske er de dine venner fordi de kan lide DIG.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at finde dit værd!
Mange hilsner fra Børnetelefonen