Brev
hjælp skal jeg gøre det
Hej jeg er en dreng på 14 år og jeg går til proffesionelt svømning og har tænkt på om jeg skulle barbere mig under armene både for at svømme hurtigere men også fordi at jeg synes hår under armene er ulækkert
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år, tak for dit brev med titlen "hjælp skal jeg gøre det".
Du tænker på, om du kan komme til at svømme hurtigere, hvis du kom af med håret under dine arme. Jeg ved ikke, om det kan hjælpe på din hastighed under vandet, så det bedste du kan gøre, er nok at tale med din svømmetræner om det.
Men du skriver også, at du synes, at hår under armene er ulækkert. Mange synes, at det er grimt og lugter. Jeg ved, at der er en del der af den grund fjerner håret under armene. Men på den anden side er det jo en naturlig behåring, der bl.a. er med til at sørge for svedtransport. Så mange vælger at bruge en deodorant for at mindske / fjerne svedlugten. Måske skulle du forsøge dig med en deodorant, inden du beslutter dig for evt. at barbere hårene væk (men selvfølgelig skal du også lytte til, hvad din træner siger).
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.