Brev
Hjælp plz
Jeg er en dreng på 13 og har nogle gange ondt i min venstre testikel har nogle gange kunne mærke en lille knude tæt ved den.
Ved ikke hvad jeg skal gøre plz hjælp.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er godt, du er opmærksom på, om alt er som det skal være. Jeg kan forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg foreslår, du taler med dine forældre og lægen om det.
Du er i puberteten og din krop er i en rivende udvikling på alle mulige måder. Men når man mærker smerter, der ikke bør være der, så er det en god idé at få det tjekket. Man kan jo godt have ondt uden at det er noget farligt, men det er altså bedst lige at tjekke det.
Mon ikke din mor eller din far vil hjælpe dig med at ringe og snakke med lægen, og få en tid hos lægen? Det håber jeg. Ellers kan du også gå til sundhedsplejersken eller selv ringe til lægen. Nummeret til lægen står på dit gule sundhedskort.
Held og lykke med at blive tjekket og få gode svar på dine spørgsmål ved din læge.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.