Hjælp mig!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det er helt normalt at være i tvivl om man kan tale med sin mor om sådan nogle ting. Nogle synes det er fordi det er privat og derfor kan det godt blive lidt pinligt at skulle sige.

Måske har din mor haft det på samme måde, da hun var på din alder og skulle spørge hendes mor - din mormor. Så din mor er helt sikkert forberedt på, at du kommer og spørger om det på et tidspunkt. Mon det kan hjælpe dig lidt at vide det?

Hvis det er svært at sige det, kan det være, at du kan prøve at skrive det i en SMS til din mor? Du kunne f.eks. skrive "Hej mor, jeg tænkte, om du vil købe en skraber og noget gel med hjem, når du handler?". Hvis din mor skriver og spørger hvorfor, kan du skrive, at det er til at barbere hår under armene og på benene. Du kan også skrive det i et brev, hvis du synes det er bedre. Hvordan mon det vil være for dig?

Mon du har talt med dine veninder om, hvordan de har fortalt det til deres mor? Det kan være, at de har en helt anden måde at sige det på, som også vil være god for dig.

Jeg håber, at du finder en god måde at fortælle din mor det.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.