Brev
HJÆLP MIG
Jeg er en pige på tretten år, som ville prøve at fjerne hårene for første gang i underlivet du ved. Jeg gjorde det, men du er der stubbe og det kradser og gør så ondt.
Tør ikke sige det til min mor, men jeg kan ikke sidde ned, gå eller noget uden at det gør mega ondt.. Så ondt, at jeg har lyst til at bare slå mig selv ihjel.. Og jeg ville ønske at man kunne komme tilbage i tiden, så at jeg kunne tænke mig en ekstra gang om….! HADER MIT LIV, VIL BARE GERNE DØ
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg håber, at du på nuværende tidspunkt har fået det bedre, men jeg vil alligevel gerne prøve at svare dig, så det forhåbentlig ikke sker for dig en anden gang.
Når man skal fjerne hår i skridtet, er det vigtigt, at man er omhyggelig med renligheden, da skridtet (som du også har erfaret) er et følsomt og sårbart område. En god idé når man skal fjerne hår i skridtet, er at gøre det, når man er i bad.
Start med at skylle dig grundigt med varmt vand, brug gerne noget intimsæbe (fra matas evt.) når du skal til at skrabe (barberskum er for kradst at bruge - så det skal du helst undgå). Sørg for at skraberen er helt ren, og husk at det er bedst at skrabe i hårretningen - altså med hårene og ikke i mod. Når du er færdig med at skrabe, skyller du igen grundigt efter med varmt vand. Du kan evt. tilføre lidt fugt til huden bagefter - en madolie er mild og kan duppes lige så forsigtigt på det område, hvor du har skrabet dig.
Nogen gange kan der, som det lyder i dit tilfælde, gå betændelse i en enkel eller flere hårsække. Hårsækken er der, hvor hårets rod sidder fast nede i huden. Bliver det slemt, kan du hos lægen få en recept til noget creme til at smøre på.
Du fortæller også, at du har fået stubbe, og at det kradser. Stubbene kommer, når hårene vokser ud igen, og det kan godt klø og virke irriterende. Men at det gør mega ondt, og at du hverken kan sidde eller gå, tror jeg skyldes en form for betændelsestilstand i hårsækkene.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er pinligt at sige det til din mor... Men måske du skal forsøge at gøre det alligevel - hvis det skulle ske igen - en mulighed kunne også være, at du selv ringer direkte til din læge og spørger om, hvad du skal gøre.
Du skriver, at du hader dit liv, og at du bare gerne vil dø. Når jeg læser det, bliver jeg bekymret for, om der mon er noget andet der fylder i dit liv..? Du skal vide, at du er meget velkommen til at skrive tilbage til BørneBrevkassen, eller at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111 - her sidder der dygtige rådgivere klar, der gerne vil lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.