Brev
Hjælp, jeg har smerter ved onanering
Hver gang jeg onanere (kommer) får jeg smerter i min forhud.
Det variere hvor ondt det gør men her Idag gjorde det virkelig ondt, og varede i omkring en halv time.
Hvad skal jeg gøre?!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Du er slet ikke den eneste, der oplever, at det kan gøre ondt i forhuden, når man onanerer eller når man lige har onaneret.
Der kan være flere grunde til, at det gør ondt. Det kan f.eks. ske, hvis man onanerer meget. Hvis man f.eks. onanerer hver dag – og måske flere gange om dagen kan man godt blive øm. Både i forhuden og på penisstrengen.
En anden grund til, at det kan gøre ondt efter onani, er, at man kan komme til at køre forhuden lidt for stramt og langt tilbage.
Det kan tage noget tid, før man finder den bedste og mest behagelige måde at onanere. Måske kan du prøve dig lidt frem og være lidt blidere og se, om det så stadig gør ondt?
Hvis det fortsætter med at gøre ondt, vil det være en god idé at snakke med en af dine forældre om at du har smerter ved forhuden, så du fx får en snak med lægen om det – bare for at tjekke, at alt er, som det skal være. Du kan også selv ringe til lægen og få en snak om det. Lægens nummer står på dit gule sundhedskort.
Men du kan sagtens bruge noget tid på at prøve onanien lidt af – og prøve ikke at trække forhuden så langt tilbage og måske ikke holde så stramt om penis, hvis du måske kommer til det.
Du kan også kigge ind på Sexliniens hjemmeside, hvor du f.eks. kan læse om forhuden, og der er også et tema om drenges onani.
Du kan også stille spørgsmål – både via chat, en brevkasse og i telefon.
Hvis smerterne fortsætter, og du ikke helt ved, hvordan du skal snakke med dine forældre om det, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til os på nummer 116 111 eller skrive til os på Chatten.
Det er i hvert fald rigtig godt, at du er opmærksom på din krop, og at du har skrevet herind, så du ikke går med spørgsmål og tankerne helt alene.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen