Hjælp…jeg er for tynd

Hej børnetelefon
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har et problem med min vægt. Jeg er 166 cm høj og vejer kun 51 kilo. Det skal lige siges, at jeg vejede 37 kilo, da jeg var 13. Sygeplejersken har spurgt ind til, hvad jeg gjorde for at tage så meget på i vægt i løbet af så kort tid.
Alle siger at jeg er ret lækker, og de synes godt om min krop.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 16 år

Du skriver, at du har et problem med din vægt. Jeg vil forsøge at komme med nogle perspektiver på det, som du skriver.

Mange unge kan få det svært med alle de ting, der sker i kroppen, fx det at man begynder at udvikle sig fra pige til en ung kvinde. I din alder får man mere runde former end tidligere, som man ikke selv er herre over, og som kan kræve tid at vænne sig til. For nogle sker disse ting hurtigere end for andre. Det kan godt gøre én usikker på sin krop og udseende.

Du skriver, at sundhedsplejersken har spurgt ind til din vægtøgning. Umiddelbart tænker jeg, at det er ganske normalt at tage på i teenageårerne, når kroppen udvikler sig så meget, og man stadig vokser. Det sker for størstedelen af unge.

Du skriver i overskriften, at du er for tynd. Vi er alle forskellige, og selvom der er nogle vejledninger, som kan bruges til at regne ud, om ens vægt er “normal”, så synes jeg, at der er andre ting, du kan kigge efter og spørge dig selv om i stedet.

Et forslag er, at du måske kan tænke mere over din generelle sundhed I stedet for din vægt. Jeg tænker, det er langt vigtigere, at du i stedet mærker efter, om du føler du har nok energi til en hel dag. Hvis du føler, at du har energi og overskud til kunne koncentrere dig og lave det, du vil fysisk, tænker jeg, at du er i fin balance. Hvis du går og føler dig meget træt, ikke kan koncentrere dig, eller ikke føler du kan gøre det, du vil fysisk, så kan det godt være, du skal spise noget mere eller noget helt andet. Hvis det er tilfældet, så synes jeg, at det er noget, du skal tale mere med din sundhedsplejerske om.

Mange unge får i teenageårerne også rigtig svært ved, at man synes, at man skal se ud på en bestemt måde, før at man kan elske sig selv, og at andre også skal synes, at man er pæn. Det er desværre også ret normalt at have dårlige tanker om sin egen krop og udseende. Det er rigtig ærgerligt. Det bedste er at acceptere, at vi alle er forskellige. Men det er ikke nemt, det ved jeg godt.

Selvom det er svært, så er det vigtig at forstå, at ingen mennesker er perfekte. For hvad er perfekt? Og hvem bestemmer, hvad der er perfekt? Det du oplever som perfekt ved andre, er måske slet ikke det samme som de tænker er perfekt.

En god øvelse er, at du i stedet prøver at fokusere på at tænke over, hvad du godt kan lide ved dig selv. Hvad er det allerbedste ved dig lige nu? Måske er du en god ven over for dine venner? Det handler om at opdage det specielle ved dig, og at kunne se det smukke i det specielle. Alle mennesker er smukke på hver deres måde – også dig.

Jeg håber, at du kan give lidt slip på at vurdere dig selv ud fra, hvad andre måtte tænke om dig. Så længe du har energi og overskud, og føler du kan gøre det, du har lyst til, så er du helt perfekt, som du er.

Hvis du har brug for at vide mere, kan du altid ringe ind til os på BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar – hver dag året rundt. Vi vil så sammen med dig finde den bedste løsning for dig nu og her. Når du ringer til os, er du anonym, og det er gratis at ringe til os.

Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.