Brev
Hjælp! Hvordan kan jeg sige det til mor?
Hej!<3
jeg er en pige på 12 snart 13, og jeg tror jeg har fået menstruation.
Det startede med at jeg lå og onanerede da jeg pludselig kunne mærke noget vådt tykt ramme mig.
Mit første indskud var at jeg mistede min mødom, men læste mig frem til at ens jomfruhinde godt kan briste hvis man onanerede men man kunne ikke mister sin mødom.
Ved godt jeg er ret liderlig af min alder men mange fra min årgang er lige sådan.
Jeg er ret genert over for mine forældre og vi har heller ikke et særlig tæt bånd sammen.
Når jeg har snakket menstruation med min mor bliver det altid bare akavet og der er virkelig pinligt. Men hun har sagt at hun fik det i 6 klasse og det var i foråret. Det er derfor jeg er bange for at jeg også har fået det.
Jeg kiggede i mine trusser som jeg havde på i dag ved en tilfældighed. De var helt brune, altså ikke af lort men af udflåd.
Hvordan kan jeg få det sagt til min mor hvis jeg nu har fået min menstruation?
Jeg ved godt hun kender alt til det men synes det er ret pineligt. Kunne godt tænke mig at snakke med hende om det selfølgelig men det bliver ret pineligt så vil gerne have et par fif til hvordan man kan sige det:)
havde lige brug for at komme ud med det
tusinde tak fordi i har lavet børnetelefonen!!!
Knus Anonym<3
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12,
Det kan nogle gange være svært at skulle sige noget, som man synes er lidt pinligt eller måske grænseoverskridende. Somme tider er det fordi, man er nervøs for, hvordan den anden vil reagere eller fordi, det er noget ret personligt.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil tale med mor om det og det synes jeg også er en god ide. Jeg har i det her brev skrevet forskellige muligheder til, hvordan du for eksempel kan sige det til din mor. Så kan du selv mærke efter, hvilken måde, der vil være bedst for dig. Måske har du også selv overvejet, hvordan du kunne tale med hende om det.
Jeg har sat brevet op i punkter, for at gøre det mere overskueligt for dig.
Jeg tænker, at det måske kan være en hjælp for dig at tænke igennem, hvad du synes er den bedste måde at sige det på. Du kunne for eksempel tænke forskellige sætninger igennem og vælge den du mener, vil være lettest for dig at få sagt. Det kunne for eksempel være: ‘Jeg tror, at jeg har fået menstruation’ eller ‘Mor, jeg har fået noget brunt udflåd og jeg tror, at jeg har fået menstruation’ eller ‘Jeg synes, du skal vide, at jeg har fået menstruation’ eller noget helt andet.
Nogle gange kan det være lettere at sige, når man selv på en måde ”har sagt ordene for sig selv”, så er det ikke ligeså grænseoverskridende at få sagt. Hvad tænker du om det?
En mulighed kunne være hurtigt at sige det til din mor. For eksempel på et tidspunkt, hvor I bare er jer to. Så kunne du for eksempel hurtigt sige “jeg har fået menstruation” og så kan du se, hvad hun siger til det. Så har du i hvert fald fået det sagt. Hvis du synes, at det er svært at sige, kunne en hjælp for dig måske være at sige det højt for dig selv inden. På den måde kan det blive lettere at få sagt til hende.
En anden mulighed er også at sige til hende, at der er noget du gerne vil tale med hende om. Så kan I aftale et tidspunkt, hvor I begge har tid og så kan du fortælle det til hende. På den måde er du sikker på, at I har god tid til at tale om det.
Du kan også skrive et brev til hende, hvor du fortæller hende, at du har fået menstruation og at du har det bedst med at skrive det til hende i et brev. Så kan du for eksempel lægge det et sted, hvor hun finder det. Det kunne måske være på hendes pude i soveværelset eller et andet sted. Eller skrive det i en besked til hende
Det kan være, at en af dine veninder har haft det på samme måde som dig og har gode råd til, hvordan du kan få det sagt. Det kan måske være en hjælp til, hvordan du skal få det sagt. Hvad tænker du om det?
Det er sørme sejt, at du har skrevet herind. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvordan du kan få talt med din mor om det. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om det. Nummeret er 116 111 og du vil være helt anonym.
Jeg vil også lige sige til dig, at det at du onanerer har intet at gøre med, at du har fået menstruation. Det var vist bare et tilfælde, at du oplevede de to ting samtidig.
Mange hilsner fra BørneTelefonen