Brev
Hjælp, bh!
Hej bb.
Jeg er en 13 årig pige, som gerne vil gå med bh. Jeg har ok store bryster, her den anden dag, fandt jeg en guide på nettet til at finde ud af hvilken størrelse man skal have.
Jeg fandt ud af at jeg ca. skal bruge 65D. Jeg tør sagtens spørge min mor, men problemet er at sidst jeg var ude at købe undertøj, gik min mor direkte over i dame-undertøjs afdelingen, i h&m. Vi fandt en bh-agtig sag, men ikke en rigtig bh. Mere en top. Jeg vil gerne have en rigtig bh, men:
1. Min mor sagde at jeg jo ikke behøvede større bryster.
2. Skal der være puder i en rigtig bh?
Jeg er bare bange for at min mor tror at det er fordi jeg gerne vil have større bryster, men det er jo ikke det.
Jeg håber at i vil hjælpe mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak, for dit brev. Det kan være rigtig svært at finde ud af det med bh-er, og der findes et hav af forskellige slags, så lad mig prøve at hjælpe dig.
Jeg kan forstå, at du har snakket med din mor om, at du gerne vil have en bh. Jeg synes det er godt, at I kan snakke om den slags og, at hun gerne vil hjælpe dig. Men det lyder som om, at I har forskellige opfattelser af, hvad der er en rigtig bh.
Du skriver, at din mor tror, det er fordi du vil have større bryster, men det er jo ikke derfor. Har du fortalt hende det? Måske skal I tage en snak, inden I igen går ud og kigger på bh'er om, hvad det er du gerne vil have. Altså tage en snak om hvorfor du vil have en bh og om måske blive enige om, hvilken slags I skal kigge efter.
Til spørgsmålet om, om der skal være puder i en rigtig bh er svaret nej. Men jeg tror godt, at jeg ved, hvad du tænker på. Det, du ønsker dig er jo en rigtig " voksen" bh med bøjle, og som støtter bryster og ryg, og ikke "bare" er en top. Men disse bh'er fås både med og uden puder. Nogle bh'er har store puder i, som får brysterne til at se større ud, og som presser dem sammen. Dette kaldes en push-up bh, jeg tænker, at det måske er den slags, din mor ikke synes du skal gå med. Men man kan sagtens finde bh'er uden puder, men med lidt tykkere stof, som også holder brysterne godt på plads.
Jeg håber, at du og din mor kan finde en bh, som er passende til dig og dit behov. Det kan være en god ide at prøve nogle forskellige slags og størrelser, da mange bh'er er vidt forskellige.
Held og lykke med bh indkøbet.
Mvh
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.