HJÆLP!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige.

Hvor er det godt at du skriver her til, så du endelig får delt dine tanker og følelser. Det lyder nemlig som om, at de fylder lidt for meget for dig for tiden.

Der er mange andre børn og unge som også sammenligner sig selv med andre. Det er meget almindeligt at vi sammenligner os med andre, men desværre kan man komme til at være hård og meget selvkritisk over for sig selv. Og det bare så ærgerligt. For der er ikke nogen af os som er ens, og det skal vi bestemt heller ikke være. Vi har alle sammen nogle ting ved enten vores udseende eller personlighed som er helt unikke og værdsatte – og det er de ting, som vi skal finde frem til og fokusere på. Kunne du måske skrive de ting ned, som du godt kan lide ved dig selv og/eller dit udseende? Det kan være dit smil, din tøjstil eller din omsorgsfulde måde at være overfor dine veninder eller andre værdier, som er stærke hos dig. Hvis det er svært for dig selv at finde frem til de positive sider og styrker, kan det være at dine forældre eller veninder kan skrive et par ord ned om, hvorfor at de særligt holder af dig? Når du så får det dårligt med dig selv, kan du læse disse ting op for dig selv og måske vil det hjælpe dig.

Derudover er det bare så vigtigt, at du ikke  ukritisk sammenligner dig med alle de piger/kvinder, som du ser på de sociale medier. For de sociale medier viser ofte et forvrænget og opstillet billede af virkelighedens verden. Og faktisk kan også selv den smukkeste kvinde, som du måske sammenligner dig selv med, være rigtig ked af det indeni. Jeg fortæller dig dette så du ved, at du langtfra er alene om de følelser, som du kan sidde med på dumme dage.

Når man er ung, er man måske også en smule usikker på sig selv og ekstra sårbar og så er det bare så vigtigt at man søger støtte i sine forældre eller andre voksne, som man er tryg ved. Når man går og opsamler en masse negative tanker om sig selv og om sin hverdag, så fylder de pludselig alt for meget. Og så kan man måske ikke finde ud af hvordan man skal håndtere de svære tanker og følelser. Men at cutte er langtfra den bedste hjælp til sig selv. De svære tanker og følelser kommer jo desværre tilbage igen efter at man har cuttet.

Det som der virker for rigtig mange andre unge, når de skal håndtere deres svære tanker og følelser er, at de deler deres tanker og følelser med en voksen tæt på, som de føler sig trygge ved. Det kan være en moster, en kusine, en gammel skolelærer, en venindes mor eller en helt femte. Kunne du måske ikke finde en som du føler dig tryg ved og åbne lidt op for dine tanker og følelser til denne person? Det kan være ved at snakke eller skrive sammen, bare det bliver muligt for dig at få støtte til at komme igennem det svære.

Når man har en dum dag, hvor svære tanker og følelser fylder meget, kan det også hjælpe at løbe eller at gå en tur, at høre noget god musik, at læse en bog, at ringe til en veninde eller måske at skrive dagbog, hvor man skriver de svære tanker og følelser ned. For på den måde kan man måske få ”tømt” sit hoved en smule.

Hvis mine råd ikke virker for dig, så er det vigtigt at du får noget hjælp fra voksne, som er vant til også at hjælpe andre unge, som cutter. Det kan du få ved at kontakte LMS. Det er en gratis og anonym rådgivning, som du kan læse meget mere om, ved at klikke på dette link: https://www.lmsos.dk/

I dit brev spørger du mig, om din højde/vægt er ”for meget i forhold til hinanden”.  Det er svært for mig at vurdere og det bedste ville være at spørge dine forældre, sundhedsplejersken eller din læge om det. Det er nemlig bedst at det er en som kender dig lidt, og kan få en snak om det, så det ikke bare bliver en vurdering, uden at kende dig.

I forhold til dit andet spørgsmål vedrørende menstruation, så vil jeg fortælle dig, at der ikke er nogen ”normal” alder for hvornår man får den. Nogle får den når de er 9-10 år, andre når de er 17 år. Så den kommer nok. Hvis du bliver bekymret, så kan du fx ringe og få en snak med din læge om det, eller gå til sundhedsplejersken. Er det svært at sige, så skriv det fx på en lap papir, så du kan aflevere det og få en snak om det.

Jeg håber at du kan bruge mit svar og jeg vil ønske dig en masse glæde.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.