Brev
Hjælp
Hej. Jeg er bange for at det kommer til at gøre ondt når jeg trækker min forhud ned over hovedet. Har ikke prøvet. Så vil gerne vide hvordan det skal føles. Er 12 år gammel. Håber i kan hjælpe.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Tak for dit brev. Hos de fleste drenge begynder forhuden at blive mere elastisk, når de kommer i puberteten, og så begynder man at kunne trække forhuden længere tilbage. Hvis det føles for stramt, skal du måske vente lidt med at gøre det. Eller du kan prøve at gøre det lidt ad gangen og så stoppe, hvis det begynder at føles ubehageligt.
På et tidspunkt vil du sandsynligvis kunne trække den helt tilbage, men i starten kan det som sagt være lidt stramt. Hvis noget gør meget ondt eller ser helt forkert ud, er det en god ide at få lægen til at kigge på det. Husk, det er lægens job, så han er vant til at se på lidt af hvert, og du behøver ikke være flov over at vise pikken til lægen (jeg ved godt, det ikke er det sjoveste, men det er også kun i tilfælde af, at det gør ondt).
Held og lykke med at prøve dig frem.
Mange hilsener fra BørneTelefonen