Brev
Hjælp
Kære bb
Jeg er en pige på 10 der går i 4 klasse.
i min klasse er der tit rygter om mig.
Der er også et rygte om at jeg har mens….. Det jeg jeg ked af over og det har jeg ikke, jeg har udflåd og ondt i maven dagligt men jeg har ikke mens.
Hjælp mig
-mig
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år.
Det er super væmmeligt, når nogen spreder rygter om en. Så jeg kan godt forstå, hvis du er rigtig ked af det. Måske er det også derfor, du har ondt i maven dagligt? Det kan man nemlig godt få, hvis man ikke bliver behandlet godt.d
Har du mon fortalt nogen, at det er sådan i din klasse? Det er nemlig rigtig vigtigt, at du får hjælp fra de voksne til at stoppe rygterne. Kunne du derfor fortælle din lærer om dem?
Alle skoler skal have en antimobbe-politik, sådan at lærerne ved, hvordan de skal hjælpe elever, der ikke har det godt i klassen. Derfor er det ikke forkert at snakke med din lærer og bede om hjælp. Hvis det er svært at få sagt, kunne du måske vise din lærer dette brev. Hvad tænker du om det?
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide at snakke med din mor eller far om, hvordan du har det. Både om det i skolen. Men også om, at du har ondt i maven hver dag. Er det mon fordi, du føler dig drillet? Eller kunne det være fordi, der er nogle problemer med din mave. Måske spiser du noget, du ikke kan tåle?
Uanset hvad, så skal du ikke gå og have ondt i maven. Derfor er det vigtigt, at de voksne hjælper dig med at finde ud af, hvad der er galt. Måske kunne din mor eller far sammen med dig tale med dine lærere og med sundhedsplejersken på skolen eller din læge.
Lige nu går der rygter i din klasse om, at du har mens. Når der er mange rygter i en klasse, så har børnene det ikke godt sammen. Tit er der mange, der er utrygge. Og kede af det. Også dem rygterne ikke går ud over. Du er derfor helt sikkert ikke den eneste, som ikke er glad for at være i klassen.
Derfor håber jeg, at dine lærere vil arbejde med klassens trivsel. Derudover kunne du også foreslå, at I fik noget undervisning om kroppen, og hvordan den udvikler sig. For I er alle ved at nå en alder, hvor der snart kan ske rigtig mange ting. Der er piger, der udvikler bryster. Og man begynder at få hår under armene og i skridtet. Det kunne måske hjælpe, så børnene i klassen ikke driller mere. Alle kroppe skal igennem den samme udvikling. Og det er helt naturligt.
At du har fået udflåd er også helt naturligt. Udflåd er lidt hvidt væske, der kommer fra skeden. Det er med til at holde din skede fugtig og sund. Hvis du har lyst, kan du læse meget mere om det på http://www.privatsnak.dk Her står der en masse om hvad der sker med kroppen, når man er 10-12 år.
Jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig.  At du har skrevet her ind er en måde at mærke, at man ønsker at sige stop. Og det fortæller mig, at du er en sej pige. Husk, du har ret til at være dig! Du er helt perfekt, som du er.
Mange tanker fra
Børnetelefonen.