Brev
Hjælp
Hej brevkassen.
Da jeg var i bad tidligere puttede jeg sæbe direkte på penis og nu gør den rigtigt ondt
skal jeg være bange eller er det ikke noget
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse, så jeg kan godt forstå, hvis det har gjort dig nervøs. Ligesom hvis man får sæbe i øjnene, så kan det gøre rigtig ondt, men det går ofte hurtigt over, og der er ikke noget at være bange for.
Der er sådan, at en stor del af huden omkring ens kønsorganer er slimhinde og derfor mere sart end huden på resten af kroppen. Derfor skal man også passe på med at vaske sine kønsorganer med sæbe, da det kan tørre slimhinden ud eller for eksempel ødelægge PH-værdien. Når man er i bad, bør man bare skylle med vand eller bruge intimsæbe, som man kan købe på apoteket. Hvis det bliver ved med at gøre ondt i flere dage, så er det dog en god idé at gå til lægen og blive undersøgt.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Hvis ikke så er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller Sexlinien 7020 2266.
BørneTelefonen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.