Hjælp.. :(

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal stille op.

Måske har du hørt, at brysterne stopper med at vokse, når man har fået sin menstruation. Det er rigtigt, at kroppen ikke udvikler sig så meget og så hurtigt, efter man har fået sin menstruation, men den udvikler sig stadig – og dine bryster er først helt færdigudviklede, når du er ca. 19 år.

Hvis man er usikker omkring noget ved sig selv, for eksempel størrelsen på ens bryster, kan man let komme til at synes, at alle andre har nærmest perfekte bryster. I sådanne situationer kan man have svært ved at se, at nogen af de andre piger faktisk ikke har større bryster end én selv.

Hvis du kigger på alle pigerne i din klasse, tror du så, at du ville kunne få øje på et par stykker, der ikke har en størrelse 75B i bh? Det kan faktisk være ret svært at vurdere, hvor store bryster andre piger har, for der findes så mange forskellige bh’er i dag, som får det til at se ud som om, at pigerne har større bryster, end de egentlig har.

Der er mange, der har et eller andet på deres krop, de godt kunne tænke sig, så lidt anderledes ud. Det er meget almindeligt at have det sådan. Men når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det lyder som om, at du faktisk har det rigtig svært med størrelsen på dine bryster – og med den måde, du prøver at skjule størrelsen på.

Jeg tænker også, at det må være hårdt at skulle gå rundt med flere bh’er på og huske at tage tøj på, der ikke “afslører”, hvilken størrelse dine bryster har.

Jeg tænker på, om dine veninder mon er så gode veninder, at de faktisk ville kunne støtte dig, hvis du fortalte dem, at du har haft det svært med størrelsen på dine bryster – og at du faktisk har haft flere bh’er på nogle gange?

Hvis du ellers føler, at du kan stole på dine veninder, tænker jeg, at det kunne være rigtig rart for dig at få snakket med dem om, hvordan du har det. Måske er dine veninder også usikre på noget ved deres kroppe – og måske får de lyst til at tale med dig om det, så I på den måde kan være en hjælp og en støtte for hinanden.

Der er mange piger, der føler sig usikre omkring udseende og størrese på deres bryster, og jeg ved, at der også er andre piger, der skjuler deres bryststørrelse ved at gå med oversize-trøjer og flere bh’er. Så du er bestemt ikke alene om at have dine tanker og følelser.

Når man har det svært med noget ved sin krop, kan det også være rigtig godt at snakke med en voksen, som man er tæt på. Hvis du snakker godt med din mor, kan det være, at hun kan støtte dig.

Hvis man ikke er vant til at snakke om sådanne ting med sin mor, kan det måske godt være en lidt svær samtale at starte, men måske er det lidt lettere at samle mod til sig, hvis man tænker på, at det at få bryster er noget alle piger går igennem.

Hvis du ikke synes, du taler godt med din mor, kan det være, at du har en storesøster, du har lyst til at snakke med? Det kan også være en venindes mor? Eller en lærer?

Du kan også spørge en lærer på din skole, om han/hun vil fortælle dig, hvornår du kan besøge jeres sundhedsplejerske, fordi du gerne vil tale med ham/hende om kroppens udvikling.

Hvis du ikke helt kan komme i tanke om, hvem du kan tale med, er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til os på chatten. Vi vil meget gerne tale med dig om, hvem du kan snakke med, og hvordan du kan fortælle om det, der går dig på i forhold til dine bryster.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.