Brev
Hej brevkasse
jeg er en på 12 jeg føler mig rigtig lav og grim og tyk…
mine venner og forældre siger jeg ikke er tyk men det føler jeg i omklædningen
og så er drengende begyndt at gå meget op i kroppe og det føles ikke så rat for mig..
jeg ville gerne lade hver med at spise men jeg kan ik
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Når man begynder at komme i puberteten sker der mange ændringer med ens krop og mange bliver lidt ekstra opmærksomme på deres udseende.
Mon du har talt med nogen om, at du føler dig tyk? Jeg ved jo ikke, hvordan du ser ud, men hvis du vejer for meget kan du måske tale med dine forældre om, om I kan begynde at lave noget sund mad sammen. Det er godt at spise masser af fibre og grove grøntsager, hvis man vil have en stabil vægt. Derudover kan det være godt at dyrke noget motion. Ikke kun for at tabe sig, men også for at komme til at føle sig bedre tilpas i sin krop.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker af at mærke, at drengene begynder at gå meget op i kroppe. Mon ikke, der er andre i klassen, der også bliver lidt usikre af det? Det kan måske være rart at tale om, og finde ud af, at andre også tænker på den slags. Det er vigtigt at huske, at vi alle sammen ser forskellige ud, og at der ikke er noget udseende, der er bedre end andet. Tit kunne man godt tænke sig at være det modsatte af det man selv er, og være høj hvis man er lav eller omvendt, men det kan man ikke lave om. Derfor er det vigtigt at øve sig i at kunne lide sig selv som man er.
Jeg håber, du har mod på at snakke med dine forældre om det. Måske få en snak om, at det ikke er helt nemt med drengene.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen