Brev
Hej børne telefonen
Jeg er bekymret for at jeg snart for menstruation fordi min veninde har fået det og vi er cirka lige udviklet så mit spørgsmål er hvad skal jeg gøre? Skal vi købe nogle bind for en sikkerheden eller er der noget andet vi skal gøre??
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret for, hvornår du får din menstruation. Når man er 11 år, sker der rigtig mange ting med kroppens udvikling. Det er helt normalt at have en masse tanker omkring, hvad der kommer til at ske.
Jeg ved, at der er mange piger, der er bekymret for at få deres første menstruation oppe i skolen eller i svømmehallen. Derfor kan det måske være rart for dig at vide, at den første menstruation ofte bare er lidt brunligt udflåd eller en smule blod.
For mange er det rart at føle sig forberedt på første gang det sker. Og det kan derfor, som du skriver, være en god idé at købe nogle bind. Mange piger har altid et bind med i tasken, så man på den måde altid kan føle sig sikker. Måske kan din mor hjælpe dig med det?
Det kan også være, at det kan være rart for jer at læse mere om menstruation. I kan finde information her:
www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/menstruation.aspx
Mange hilsner fra BørneTelefonen