Har problemer med udflod

Hej Børnetelefon.

Jeg er en pige på 12 år.

Jeg har ikke fået mens endnu men jeg har fået udflåd.

Der er ofte noget Hvidt snask i underhylerne men når jeg går rundt med det (oftest i skolen eller om aftenen) føles det altid som om at der er væske omkring mine baller.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for det er død irriterende at gå rundt med men når jeg går på toilettet og røre mig der hvor der føles vådt er der næsten aldrig noget væske.

Jeg håber i kan hjælpe mig eller forklare hvad det kan være.

Kh Pige 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er irriterende at gå og føle, at der er vådt forneden.

Som du selv skriver, er det, du kan mærke i trusserne højst sandsynligt udflåd. Fra starten af puberteten oplever de fleste piger at få udflåd, og det er helt normalt. Det er forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd, der kommer. I nogle perioder kan man også opleve, at der er mere udflåd end andre.

Der er altså slet ikke noget farligt i det. Men jeg kan godt forstå, at det kan føles generende. Derfor tænker jeg, at det kunne være en idé, at du bruger et trusseindlæg. Trusseindlæg er tyndere end bind, og derfor kan de være en god hjælp i perioder, hvor der kommer mere udflåd. På den måde vil du måske kunne undgå følelsen af at være våd. Måske du kunne snakke med din mor om, at I sammen køber nogle trusseindlæg?

Du kan også altid snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at tale med piger om alle slags ting, og hun kan måske også vise dig, hvad trusseindlæg er, og hvordan man bruger dem.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.