Brev
Har problemer med udflod
Hej Børnetelefon.
Jeg er en pige på 12 år.
Jeg har ikke fået mens endnu men jeg har fået udflåd.
Der er ofte noget Hvidt snask i underhylerne men når jeg går rundt med det (oftest i skolen eller om aftenen) føles det altid som om at der er væske omkring mine baller.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for det er død irriterende at gå rundt med men når jeg går på toilettet og røre mig der hvor der føles vådt er der næsten aldrig noget væske.
Jeg håber i kan hjælpe mig eller forklare hvad det kan være.
Kh Pige 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det er irriterende at gå og føle, at der er vådt forneden.
Som du selv skriver, er det, du kan mærke i trusserne højst sandsynligt udflåd. Fra starten af puberteten oplever de fleste piger at få udflåd, og det er helt normalt. Det er forskelligt fra pige til pige, hvor meget udflåd, der kommer. I nogle perioder kan man også opleve, at der er mere udflåd end andre.
Der er altså slet ikke noget farligt i det. Men jeg kan godt forstå, at det kan føles generende. Derfor tænker jeg, at det kunne være en idé, at du bruger et trusseindlæg. Trusseindlæg er tyndere end bind, og derfor kan de være en god hjælp i perioder, hvor der kommer mere udflåd. På den måde vil du måske kunne undgå følelsen af at være våd. Måske du kunne snakke med din mor om, at I sammen køber nogle trusseindlæg?
Du kan også altid snakke med sundhedsplejersken på din skole. Hun er vant til at tale med piger om alle slags ting, og hun kan måske også vise dig, hvad trusseindlæg er, og hvordan man bruger dem.
Mange hilsner fra BørneTelefonen