Brev
Har jeg mistet min mødom
Hej
jeg er en pige på 12
jeg ville bare spørger om man kan vide hvornår man har mistet sin mødom
kan man kun miste den vis man har haft sex
altså jeg kan stikke ca 4 fingre op i mig selv uden det rigtig gør ondt
betyder det at jeg har mistet den?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Det er meget naturligt at piger i din alder, begynder at udforske sig selv og nye spørgsmål dukker op. Derfor er det godt, at du skriver.
Du spørger om, hvornår man kan vide, at man har mistet sin mødom - og det er et rigtig god spørgsmål.
Mødommen er en tynd elastisk krans af slimhindefolder, som sidder lige ved indgangen til skeden. Det er altså ikke en hinde der kan sprænge eller briste, men små slimhindefolder i skeden. Hos nogle piger kan den mærkes og hos andre, vil den være næsten utydelig. Lige som mange andre dele af kroppen, ser mødommen også meget forskellig ud fra person til person.
Da slimhindefolden er elastisk, er det svært at svare på, om den er helt forsvundet hos dig.
Det er nemlig ikke altid, at man kan mærke, om mødommen forsvinder. Nogle piger vil aldrig mærke noget til det, mens andre kan opleve at få lidt pletblødning.
Nogle piger vil oplever kun få ridser eller små sprækker i slimhindefolden, nogle piger er født uden og mange piger/kvinder har slimhindefolden hele sit liv.
Du kan læse mere her på: http://privatsnak.dk/13-15/
Kærlig hilsen
BørneTelefonen