Brev
Har jeg kønsvorter ?
Hej Børnebrevkassen
har lige opdaget at der er en lille prik på min penis omkring 3-4 cm væk fra pik hovedet.
Er bange for det er kønsvorter men ved ikk hvordan jeg skulle kunne få det da jeg ikke har haft noget sexsualt med nogle.
Har også en lille prik/bums lignende ting på min arm som ligner den jeg har på min penis meget
er det en homon?
er det bare en prik der går væk?
HJÆLP MIG.
Mine forældre har ikk fået noget at vide endu
kh anonym
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tak fordi du skriver til brevkassen. Når jeg læser dit brev, vil jeg ønske, at jeg kunne be- eller afkræfte din bekymring. Men det er desværre ikke noget, jeg kan via en brevkasse. Derfor håber jeg, at mit svar måske kan give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre, så du ikke skal gå og være bekymret.. For der er ingen, der kan holde til at være bange for, om man mon går og fejler noget.
Umiddelbart vil jeg dog ikke mene, at det er kønsvorter, da det - som du selv skriver - oftest er en virus, som man er blevet smittet med, hvis man har været sammen med en pige eller dreng uden at bruge kondom. Det er meget svært at få, hvis man ikke har været seksuel aktiv. Så det tror jeg nu ikke, det er. Men derfor kan det jo sagtens være grund til at være bekymret..
Du skriver, at det, du har på din arm ligner en bums - og selvom det måske lyder lidt fjollet, så kan det faktisk godt være, at det er en rigtig bums, som jo går væk af sig selv. Vi kan have bumser de mest underlige steder - og man kan godt have en bums på armen og faktisk også på penis.
Når man opdager noget på kroppen, som ikke plejer at være der, er det meget vigtigt, at man holder øje med det. De fleste gange klarer kroppen det selv, men få gange har den brug for lidt lægehjælp. Du skal med andre ord holde øje med den lille prik, så du kan se, om den går væk af sig selv.
Hvis den ikke går væk af sig selv, vil jeg opfordre dig til at sige det til dine forældre, så I sammen kan kontakte lægen. Formentlig er det ikke noget alvorligt, men hvis man går og er bange for, at det er noget alvorligt, er det altid vigtigt at snakke med nogle andre om det, så man sammen kan vurdere, om det kræver, at man kontakter lægen. Vi skylder vores krop at passe godt på den - og det gør vi, hvis vi holder øje med, om det måske opfører sig eller ser anderledes ud, end den plejer.
Jeg håber, du er blevet lidt roligere efter at have læst mit svar, men at du samtidig holder øje med prikken - og hvis den fortsætter med at være der, så skal du sige det til nogen - og måske en tur forbi lægen.
De bedste hilsner fraBørneTelefonen