Brev
Har jeg fået brystkræft?
Hej,
jeg er en pige på 13 år der har mærket en lille knude i mit ene bryst.
Min bekymring er om jeg kan have fået brystkræft.
Jeg har først lagt mærke til den i dag, og jeg er rimelig bekymret.
Tak for svar på forhånd
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor er det godt, at du er opmærksom på din krop.
Når brysterne udvikler sig, dannes der fedt og noget, der hedder mælkekirtler. Det kan godt mærkes som små knuder i brystet. Og jeg tror, det er det, du kan mærke.
Derfor tænker jeg ikke, at du skal være så nervøs.
Det sker nemlig utrolig sjældent, at unge kvinder får brystkræft.
Jeg vil råde dig til at tale med den sundhedsplejerske, som holder til på din skole.
Sundhedsplejersken er vant til at tale med børn og unge om alle mulige ting. Hun vil også kunne hjælpe dig.
Hvis der er noget, man er urolig for, så er det en god idé at få sat ord på det, og få snakket det igennem med nogen.
Hvis du derfor stadig er urolig efter mit svar, så synes jeg, du skal snakke med en voksen om det.
Det kunne være din mor eller måske en anden voksen, du snakker godt med.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers kan du også ringe til os på BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsner
BørneTelefonen