Brev
handicap
hej
jeg er en pige på 15 jeg er født med et sjældent handicap i urinvejen og har fået nogle opartioner gennem livet men ved jeg mangler en eller 2
men altså jeg er jo 15 nu og mine veninder er jo begyndt at få kærester og såden men jeg syntes det er svært for hver gang jeg kigger ned ad mig selv værd gang jeg skal på totilede er det bare det eneste jeg ser at jeg er forkert og ingen vil kunne lide mig
jeg det er altid i mit hoved jeg er bange for at drikke mig fuld og komme til at fortælle folk det eller hvordan folk vil reagere måske mest drenge
jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre alt jeg gerne vil er at være normal ikke være tvunget til at tænke på det hver gang jeg skal noget
nogengange er det bare lidt svært ikke at blive ked af det og få ondt af sig selv os selv om jeg godt ved der er andre der har det meget være og at jeg entelig bare skulle være glad for at jeg har været så heldig med mine operationer
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 15
Det lyder som om det svært at du føler dig anderledes. Det er helt okay at du bliver ked af det, det er sådan du har det. Derfor er det super sejt at du vælger at skrive herind til BørneTelefonen, og tør at fortælle om hvordan det er for dig, at du ikke føler dig normal efter du har fået en operation. Det er der sikkert mange andre børn og unge der også oplever og vil blive inspireret af.
Du ønsker at være normal, og ikke føle dig forkert. Det er sådan at alle mennesker ser forskellige ud, og mange oplever at skulle på hospitalet fordi de har et brækket knæ, skal have fjernet mandler eller andet, der giver dem ar/skæve knæ eller andre ting, efter en operation. Andre er født med ganespalte, store modersmærker, svær eksem og andre igen med en ekstra tommelfinger.
Dit handikap som du kalder det, er et du kan gemme væk under tøjet, og du kan vælge kun at vise eller fortælle om det, når du har lyst til det. Jeg kan fortælle dig at der findes mange andre mennesker ude i verden, der ligesom dig har noget der er lidt anderledes på deres krop. Mange vælger også at gemme det væk under deres tøj, og derfor kan du heller ikke se, at du ikke er alene med at føle dig anderledes. Det er forskelligt hvordan man har det med at vise det frem for andre, men nogen vælger at være åben omkring det - måske i første omgang overfor nogen, de er trygge ved og ved, de kan stole på.
Du skriver det er svært at dine veninder har fået kærester, og du er bange for hvordan især drenge ville reagerer på dit udseende. Du skal vide at der er mange der bliver usikre på sin krop, både piger og drenge. De tænker over hvad der er normalt, og hvad andre tænker om deres krop, når de en dag ser den. Tissekonen er en sårbar kropsdel. Når man får en kæreste vil man en dag have lyst til at se alt på fyren og han vil se dig, det kan føles som om det er meget man deler af sig selv. Det kan føles usikkert for alle, at vise alt frem til et andet menneske.
Hvad en dreng vil tænke om dig og din krop, det er nok lige så forskelligt som hvad piger tænker. Drenge er ofte optaget af hvor stor deres pik er, om den er normal og om piger synes deres pik er stor nok. De tænker også på piger og drømmer om at se deres kroppe. De lærer med tiden at pigers kroppe er vidt forskellige, og at bryster, numser og tissekoner har forskellige størrelser og udseende. Nogen har et ar ved brystet, andre ved tissekonen og andre igen har ikke fået bryster endnu.
Nu ved jeg ikke hvordan du ser ud, men du kan overveje at få snakket med din læge eller hospitalet igen, og spørge om der kan gøres noget for at du kan se mere ”normal” ud forneden, måske kan de hjælpe dig her. Eller måske kan man snakke om, hvordan man kan 'forene' sig med de ting, som operationerne har ført med.
Det er en hemmelighed du har, da du ikke fortælle det her til nogen. Det er sådan med hemmeligheder som man vælger ikke at dele med andre, at jo mere man gemmer dem væk, jo større kan de virke. Med det mener jeg, at jeg tror på at når du en dag får modet til at fortælle om det her til en veninde eller en god ven, så vil du nok opleve at det for dem er helt okay. Måske synes de faktisk det er sejt, at du har kunnet klare dig igennem operation i urinvejen og måske kan de støtte dig når du skal have de sidste operationer. Vi er alle forskellige, med forskellige hemmeligheder og når vi vælger at dele vores forskelligheder med hinanden, opdager vi at vi ikke er alene. Der er mange der oplever det er rigtig rart at få fortalt deres hemmeligheder til en nær veninde eller ven.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg tror på, at du en dag finder modet til at fortælle om det til en god ven eller veninde, så du ikke skal gå med det her alene. Så finder du også ud af hvordan de mon reagerer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen