Brev
HÆVET KØNSLÆBE
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 13 år
Her forleden vågnede jeg op, og havde rigtig ondt i min ene kønslæbe. Den var dobbelt så stor, end den pleger og så var den helt rød. Den har været øm siden jeg fik den.
Jeg har sovet uden underbukser inat, men den er ikke væk.
Hvad kan det være og hvordan går det væk?!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det kan være svært at sige helt præcist, hvorfor den ene kønslæbe er hævet og øm. Men det du beskriver med at være øm og helt rød kan være tegn på betændelse. Det kan være en kirtel, der er hævet på grund af betændelse. Måske er det noget andet?
Jeg vil råde dig til at ringe til lægen. Hvis der er lukket hos din læge så kontakt lægevagten og fortæl, hvor du har ondt, hvor længe og lægen vil selv spørge mere ind og vurdere, hvad der er bedst at gøre. Nummeret til din læge står på det gule sundhedskort, hvis der er lukket så er der ofte en telefonsvarer, som fortæller nummeret til lægevagten.
Det vil nok være en god idé at din mor, far eller måske en anden voksen lige hjælper dig med at komme til lægen. Du må ikke gå med det, uden at snakke med en læge.
Mange tanker fra
BørneTelefonen