Brev
Hader min krop
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 14 år, går i 8. klasse og har det egentlig meget godt. Jeg har mange søde veninder og en god familie. Mit problem er så bare min krop. Jeg hader den virkelig ekstremt meget, og forklarer lige hvorfor.
Jeg har virkelig tykke lår, jeg er ikke som sådan “fed” men lige mine lår er bare virkelig store, og det er ikke bare noget jeg bilder mig selv ind. De er virkelig store.
Her forleden dag var jeg ude og købe bukser med min mor, og jeg fandt nogle fine sorte som sad behageligt, men de sad for stramt ved lårene og mine lår så bare helt ekstreme ud, og jeg var lige ved at græde inde i prøverummet, jeg løj bare og sagde til min mor at de sad dårligt.
Så ja mine lår er super klamme, og så har jeg helt ekstreme mange strækmærker. De kom for cirka et år siden. Jeg ved godt man vokser meget i min alder så det er normalt med nogle få, men jeg har helt ekstremt mange.
På begge mine inderlår er det sindssygt mange, og på min hofter er der også mega mange, og på mine baller, det er helt forfærdeligt og det er nok det værste ved min krop, for jeg kan ikke gøre noget ved det.
Og det sidste jeg så er vildt utilfreds med er min mave. Den er så stor og tyk, og jeg går faktisk og suger den ind hele tiden når jeg går rundt for ellers kan man se den.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg kan ikke sige alt det her til mine forældre eller nogle andre. Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, jeg hader virkelig min krop helt vildt.
Og jeg er godt klar over at det er naturligt og bla bla bla, men min krop er ikke normal, og nej jeg kan ikke snakke med en lærer eller sundhedsplejerske om det.
Jeg har virkelig brug for hjælp for jeg kan simpelthen ikke klare min krop længere, jeg tager heller aldrig i svømmehallen og jeg vil aldrig gøre det med den krop jeg har nu. Også bare når jeg fx har natshorts på så trækker jeg dem langt ned ellers kan man se strækmærkerne.
Venlig hilsen CM
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg har snakket med mange piger, som synes det er svært at være i puberteten. Et er nemlig, at det er svært at holde styr på følelser og tanker, men noget andet er alt det, der sker med kroppen. Det er faktisk det sidste, der er sværest for de fleste. Kroppen går fra at være en pigekrop til at være en kvindekrop, og det kan ikke styres.
Hvis du spørger dine veninder om der er noget ved deres kroppe, som de er kede af, vil mange (hvis ikke alle) sikkert svare ’ja’.
De, som er små og tynde, vil være gerne have mere kvindelige former. Og de som har kvindelige former ville ønske, de var små og tynde. Man er som regel sin egen værste dommer, og man drømmer ofte om det, man ikke selv har.
Det at ens krop ændrer sig, og man kommer til at se ud på en bestemt måde er et af livets vilkår. Det er altså et vilkår for de fleste, at de ikke kommer til at se ud lige præcis, som de ønskede sig.  Jeg ved godt det nok ikke er til megen trøst, men jeg håber alligevel, at du vil forstå, hvordan det kan hjælpe dig, efter du har læst resten af mit svar.
Andre vilkår som børn tit ønsker at ændre er nemlig f.eks. at deres forældre er skilt, at de nemt får bumser, at de har en far der drikker, at deres familie ikke har råd til at tage på ferie eller andet.
Et vilkår er altså noget, man sjældent kan ændre på. Grunden til, at jeg fortæller dig det, er ikke for at sige, at du lige så godt kan give op. Tværtimod er det for at opmuntre dig til at gøre, hvad du kan for at få det godt med det, du har. Det kan godt være at dine lår er større end dine veninders, at du har strækmærker og skal suge din mave ind, men måske er det ikke så vigtigt, når du rigtig tænker efter.
Hvis man får strækmærker skyldes det tit noget genetisk. Det kan altså være svært at gøre noget ved. Nogle synes, at træning virker på strækmærker. Og træning kan også hjælpe dig til at få en fladere mave. Måske du kunne prøve, om det kan virke for dig? Uanset hvad, så vil du sikkert føle større glæde ved din krop, hvis du mærker, at den er stærk og sund.
Noget andet som du kan arbejde med, er, hvordan du får det bedste ud af det, du har og være glad for det. Har du nogensinde tænkt på, at folk ofte er smukke, fordi det stråler ud af dem, at de har det godt med, hvordan de ser ud (lige meget om de har modelkroppe eller ej)?
Du har allerede meget i dit liv, som kan hjælpe dig med at stråle. Som du selv fortæller, har du søde veninder og en god familie. Du har altså gode vilkår på den front (ikke noget alle børn har).  Det er godt, at du selv sætter pris på det. Jeg er sikker på, at du også er en god og omsorgsfuld veninde og datter. Som jeg ser det, er din største udfordring derfor, at du ikke er særlig sød overfor dig selv. Du fortjener at fokusere på det gode ved dig. Mon ikke der flere ting ved dit udseende, som du faktisk er glad for?
Jeg har derfor en øvelse til dig: Hver morgen når du kigger dig i spejlet, skal du fortælle dig selv tre ting, som du er glad for ved dit udseende den dag (f.eks. ”dit hår sidder godt i dag”, ”den nederdel du har på klæder dig”, ”din hud ser smuk ud”).
Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og at du vil gøre hvad du kan for at være sødere ved dig selv - så du kan stråle både overfor dig selv og andre. Du kan overveje at dele din tanker med en, der kender dig godt, og som du har tillid til. Negative tanker bliver tit mindre, når de bliver delt.
Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen. Du er altid velkommen til at kontakte os en anden gang.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen