Hader min krop

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg har snakket med mange piger, som synes det er svært at være i puberteten. Et er nemlig, at det er svært at holde styr på følelser og tanker, men noget andet er alt det, der sker med kroppen. Det er faktisk det sidste, der er sværest for de fleste. Kroppen går fra at være en pigekrop til at være en kvindekrop, og det kan ikke styres.

Hvis du spørger dine veninder om der er noget ved deres kroppe, som de er kede af, vil mange (hvis ikke alle) sikkert svare ’ja’.

De, som er små og tynde, vil være gerne have mere kvindelige former. Og de som har kvindelige former ville ønske, de var små og tynde. Man er som regel sin egen værste dommer, og man drømmer ofte om det, man ikke selv har.

Det at ens krop ændrer sig, og man kommer til at se ud på en bestemt måde er et af livets vilkår. Det er altså et vilkår for de fleste, at de ikke kommer til at se ud lige præcis, som de ønskede sig.  Jeg ved godt det nok ikke er til megen trøst, men jeg håber alligevel, at du vil forstå, hvordan det kan hjælpe dig, efter du har læst resten af mit svar.

Andre vilkår som børn tit ønsker at ændre er nemlig f.eks. at deres forældre er skilt, at de nemt får bumser, at de har en far der drikker, at deres familie ikke har råd til at tage på ferie eller andet.

Et vilkår er altså noget, man sjældent kan ændre på. Grunden til, at jeg fortæller dig det, er ikke for at sige, at du lige så godt kan give op. Tværtimod er det for at opmuntre dig til at gøre, hvad du kan for at få det godt med det, du har. Det kan godt være at dine lår er større end dine veninders, at du har strækmærker og skal suge din mave ind, men måske er det ikke så vigtigt, når du rigtig tænker efter.

Hvis man får strækmærker skyldes det tit noget genetisk. Det kan altså være svært at gøre noget ved. Nogle synes, at træning virker på strækmærker. Og træning kan også hjælpe dig til at få en fladere mave. Måske du kunne prøve, om det kan virke for dig? Uanset hvad, så vil du sikkert føle større glæde ved din krop, hvis du mærker, at den er stærk og sund.

Noget andet som du kan arbejde med, er, hvordan du får det bedste ud af det, du har og være glad for det. Har du nogensinde tænkt på, at folk ofte er smukke, fordi det stråler ud af dem, at de har det godt med, hvordan de ser ud (lige meget om de har modelkroppe eller ej)?

Du har allerede meget i dit liv, som kan hjælpe dig med at stråle. Som du selv fortæller, har du søde veninder og en god familie. Du har altså gode vilkår på den front (ikke noget alle børn har).  Det er godt, at du selv sætter pris på det. Jeg er sikker på, at du også er en god og omsorgsfuld veninde og datter. Som jeg ser det, er din største udfordring derfor, at du ikke er særlig sød overfor dig selv. Du fortjener at fokusere på det gode ved dig. Mon ikke der flere ting ved dit udseende, som du faktisk er glad for?

Jeg har derfor en øvelse til dig: Hver morgen når du kigger dig i spejlet, skal du fortælle dig selv tre ting, som du er glad for ved dit udseende den dag (f.eks. ”dit hår sidder godt i dag”, ”den nederdel du har på klæder dig”, ”din hud ser smuk ud”).

Jeg håber, du kunne bruge mit svar. Og at du vil gøre hvad du kan for at være sødere ved dig selv - så du kan stråle både overfor dig selv og andre. Du kan overveje at dele din tanker med en, der kender dig godt, og som du har tillid til. Negative tanker bliver tit mindre, når de bliver delt.

Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen. Du er altid velkommen til at kontakte os en anden gang.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.