Had til mig selv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære J på 13 år,

Tak for dit brev!

Det er ikke rart, ikke at føle sig tilpas med sin krop. Du er ikke alene om at have det sådan. Måske har din veninde det på samme måde? Det kunne godt lyde som om, at hun heller ikke er helt tilfreds med den måde, hun ser ud på?

Når man kigger på sin egen krop, kan man godt komme til at være meget hård ved sig selv. Tit synes man faktisk, at man f.eks. er meget tykkere end alle andre folk synes, man er. Man kan godt komme til at fokusere på alle sine ”fejl” – og hvis man så ser én, man synes er smuk, kan det være svært ikke at føle sig lidt misundelig og bare gerne vil ligne den person.

Men, som du måske har hørt før, er vi alle sammen forskellige. Vi er bygget forskelligt, har forskellig hudfarve, forskelligt hår osv. Nogen er sådan ret tilfredse med den måde, de ser ud på, gennem hele livet. Men de fleste på din alder skal vænne sig til, at kroppen udvikler sig og begynder at se anderledes ud. Der er også mange, der skal bruge tid og energi på at lære at holde af kroppen, som den er. Uanset hvordan du har det med din krop nu, kan du lære at holde af den, men det kan godt kræve noget arbejde, hvor man prøver at fokusere på alle de gode ting ved ens krop, på alle de ting, kroppen kan og på, at man er sund og rask.

Jeg kan godt forstå, at du spekulerer på, hvad du skal gøre på ferien, hvis du ikke føler, du har lyst til at have badetøj på. Hvem skal du mon på ferie med? Hvis det er din familie, kunne du måske tale med din mor om, hvordan du har det? Det kan være, at hun kan støtte dig lidt i at svømme i poolen eller solbade? Måske kan I gøre det sammen? Det kan også være, at det føles mere naturligt at sidde eller svømme i badetøj, når du er kommet på ferie. På feriestedet går alle garanteret rundt i badetøj, og så føles det mere naturligt selv at have badetøj på. Det kan også være, du kan starte med at have et håndklæde omkring dig eller en nederdel på, når du går til og fra poolen, så du vænner dig til det i små etaper.

Ofte hjælper det at snakke med nogen, når man har det sådan, som du har det lige nu. Hvis du f.eks. har det godt med din mor, kan det være, at en snak med hende vil være rigtig god. Det er vigtigt, at du får fortalt, hvor meget tankerne om din krop går dig på – og at du sommetider har det rigtig dårligt, og at du har haft tanker om at sulte dig selv og stået med en kniv og tænkt over, om nogen mon vil savne dig.

Det er nogle meget tunge og svære tanker at gå rundt med, og man vil tit have brug for hjælp til at komme af med sådanne tanker og følelser. Hvis du ikke synes, du kan snakke med din mor, kan det også være, at du kan snakke med en anden? Det kan f.eks. være sundhedsplejersken på din skole? Sundhedsplejersken kan være god at tale med, for han/hun ved en masse om kroppens udvikling og om sundhed, men han/hun ved også, hvilke tanker og følelser, man kan have, omkring ens krop. Hvis du ikke ved, hvor sundhedsplejersken på din skole er, kan du spørge en lærer.

Hvis du ikke lige synes, du kan finde ud af, hvem du kan snakke med, er du også meget velkommen til at ringe herind til os på BørneTelefonen. Vi vil meget gerne snakke med dig og hjælpe dig med at dine ud af, hvordan du kan få det bedre med din krop, så det ikke fylder så meget.

Jeg er nemlig sikker på, at du er lige, som du skal være.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.