Brev
hår hår og atter hår
Hej bt
har det proplem at jeg har rigtig rigtig meget hår “dernede”
alle andre på min aller er først ved at få hår
ved ikke ved om jeg skal få noget af det fjernet fordi at jeg tror at mine venner kommer til at komentere på det eller at det bliver mærkeligt nå jeg på et tidspunkt kommer til at have sex
hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Det er godt du skriver herind, og jeg kan godt forstå dig, hvis du går og spekulerer over hårene. Nogle gange kan spekulationer omkring noget der bekymrer ude i fremtiden, komme til at fylde helt vildt meget i ens tanker, måske kender du den følelse..?
Hårene dernede omkring penis og på testiklerne vokser ligesom andet hår på kroppen, og det kan let fjernes eller klippes. Mon det er det som du tænker vil hjælpe dig at gøre i et stykke tid? Umiddelbart tænker jeg, at det kan være tidligt at fjerne hår med en skraber - det kræver i hvert fald en rolig hånd og en guide i barbering... Måske kan du prøve at klippe hårene kortere med en lille saks (ikke en spids), så kan du se om det bliver til at holde ud for dig inden du måske beslutter dig for at fjerne mere? Hårene vokser heldigvis ud igen lige som alt andet hår - så hvis du synes det blev for kort så vokser det altså ud igen.
Med den alder du har nu, sker der rigtigt meget med din og dine kammeraters kroppe. I udvikler jer alle i forskelligt tempo, for nogle sker der pludselige ryk og for andre sker det i et langsomt jævnt tempo. Måske har du allerede lagt mærke til, at nogle af jer i klassen er vokset helt vildt i højden. Måske er nogle af pigerne ved at få bryster imens andre ikke har nogle endnu, det er alt sammen ændringer som det er umuligt at bestemme over.
Det kan være du oplever, at tempoet i hårvæksten bliver langsommere, eller at de andres mængde af hår pludselig ”overhaler” din mængde. De bekymringer og måske følelsen af usikkerhed du beskriver, er en meget almindelig følelse og en som jeg tænker stort set alle dine kammerater kender til. Jeg ved godt det ikke ændre på, hvordan du har det, men det kan måske give dig lidt ro. Det der kan gøre det svært, er ofte hvis man er den første eller sidste til at få hår.
Har du tænkt på, om der kan være nogle af dine kammerater der er bekymrede over, hvis deres hår forneden nærmest ikke er begyndt at vokse endnu…? For dig vil det sikkert ikke være en bekymring, mon de tænker det samme i forhold til dig – at du sagtens kan fordi dit er vokset..?
Når du engang i fremtiden kommer til det punkt hvor du sammen med en kæreste er klar til at have sex, kan der måske være en masse andre spekulationer at tumle med. Derfor vil jeg anbefale dig en hjemmeside der hedder www.sexlinien.dk . Det er en side for unge, hvor det er muligt at spørge om en masse i forhold til sex, kroppens udvikling og følelser, måske den er et besøg værd for dig..? Der er også en guide til at klippe og fjerne hår dernede (intimbarbering).
Du er også meget velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du gerne vil tale med en rådgiver om dine spekulationer. Når du ringer er det selvfølgelig op til dig om du vil være anonym, er det en mulighed…?
Mange Kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.